موضوع پویش: روایت پیشرفت های کشور از نگاه دانش آموزان
قالب های ارسال اثر:
- پوستر
- سرود
- شعر
- داستان کوتاه
- ویدئوکست
- پادکست
- عکاسی
- فیلم کوتاه
- موشن گرافی
- مستند
مخاطبین: دانش آموزان دوره های تحصیلی مدارس داخل و خارج از کشور
زمان اجرای پویش: مهر ۱۴۰۲ تا تیر ۱۴۰۳
نحوه ثبت نام: از طریق بخش نورینو در سامانه my.medu.ir
ارتباط با دبیرخانه: از طریق کانال شاد پویش مهر
شیوه نامه پویش مهر ریاست محترم جمهوری
سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲
معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی
پس از مطالعه شیوه نامه چهل و دومین جشنواره فرهنگی هنری امیدفردا حتماً از مجموعه های زیر دیدن فرمایید:
(بیش از چهل فایل ورد WORD نمونه لوح تقدیر با موضوعات مختلف)
“برای برداشتن گام های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه ای قوی تحریف و دروغ پردازی درباره ی گذشته و حتی زمان حال را دنبال می کنند و از پول و همه ی ابزارها برای آن بهره می گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی توان شنید.”
مقام معظم رهبری مدظله العالی (بیانیه گام دوم انقلاب)
مقدمه
هر ساله در مراسم بازگشایی مدارس، توسط رئیس جمهور وقت برای دانش آموزان و معلمان پرسش هایی با عنوان “پرسش مهر ریاست محترم جمهور” مطرح می شد و علاقه مندان می توانستند به صورت داوطلبانه و در قالب مسابقات فرهنگی و هنری در رشته های گوناگون و در سطح مدارس دوره های تحصیلی مختلف در این طرح ملی شرکت کرده و به این پرسش ها پاسخ دهند.
در مصوبه شماره ۷۲۲ مورخ ۱۳۸۴/۰۱/۲۳ شورای عالی آموزش و پرورش بر استمرار اجرای پرسش مهر ریاست جمهوری با هدف پرورش روحیه مشارکت جویی، پرسشگری و افزایش اعتماد به نفس و خودباوری تاکید شده است.
در مراسم بازگشایی سال تحصیلی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی با حضور در جمع دانش آموزان و تغییر نام این طرح به “پویش مهر”، با بیان اینکه کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت های بسیاری در همه بخش ها و مناطق کشور داشته است، از آن ها درخواست کردند که در بازدیدها، پیشرفت ها را با قلم و بیان خود تصویر کرده و گزارش های آن را به مدرسه و معلمان ارائه کنند و در مرحله بعد این گزارش ها برای دیگر دانش آموزان و والدین و همچنین برای دیگر مدارس به نمایش گذارند و سپس در شهرها و استانهای دیگر و به شکل یک جشنواره در سراسر کشور برگزار شود.
شیوه نامه پویش ملی مهر در نظر دارد با اضافه کردن قالب، بستر جدید و تغییر در ملزومات اجرایی طرح، با بهره گیری از ظرفیت های میدانی و روایتگری مستمر دانش آموزان از پیشرفت های کشور، کیفیت اجرایی آن را افزایش دهد.
تفاوت با پرسش مهر
از جمله تفاوتهای طرح پویش مهر با پرسش مهر می توان به این نکته اشاره کرد که این طرح به دلیل ماهیت پویشی خود، دارای استمرار زمانی است و دانش آموزان پس از جمع آوری اطلاعات و تولید آثار خود، آن ها را به صورت میدانی به نمایش عمومی گذاشته و به روایت آن ها می پردازند. شیوه نامه پویش ملی مهر در نظر دارد با اضافه کردن قالب و بستر جدید و تغییر در ملزومات اجرایی با استفاده از ظرفیتهای میدانی و روایتگری مستمر دانش آموزان از پیشرفت های کشور کیفیت اجرایی آن را افزایش دهد.
اهداف
اهداف کلی:
فراخوان پویش مهر با اهداف جلب مشارکت فعال دانش آموزان، شناسایی علل و عوامل پیشرفت و توسعه کشور افزایش حس مسئولیت پذیری مخاطبان، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری، آشنایی با روند جهانی شدن و حفظ هویت ملی و دینی طراحی و ارائه شده است.
اهداف جزئی:
- آشنایی دانش آموزان با پیشرفت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین الگوهای پیشران
- پرورش روحیه جستجوگری تحقیق و تحلیل پدیده ها
- افزایش روحیه خودباوری شادابی و اعتماد به نفس در دانش آموزان و جامعه
- گسترش و تقویت فعالیت های گروهی و مشارکتی
- تقویت روحیه میهن دوستی انسجام ملی و امید به آینده
- فراهم کردن بستر بروز خلاقیت ها و پرورش استعدادهای دانش آموزان
موضوع پویش مهر (سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲):
روایت پیشرفتهای کشور از نگاه دانش آموزان
ضوابط و شرایط اجرایی:
- مخاطبین:
دانش آموزان دوره های تحصیلی مدارس داخل و خارج از کشور
- قالب و رشته های تولید آثار:
جدول ۱: قالب و سهمیه آثار تولیدی | |||||
---|---|---|---|---|---|
ردیف | قالب و رشته ها | مقاطع تحصیلی | سهمیه کشوری (مجموع دوره دختر و پسر) | ضوابط اختصاصی تولید آثار | |
دوره ابتدایی | دوره متوسطه | ||||
۱ | سرود همگانی | ۴ | الف)آثار شعر و داستان کوتاه نیازی به نسخه کاغذی ندارد و تنها، فایل pdf و word اثر به همراه فرم مشخصات صاحب اثر ارسال گردد.ب)فایل فیلم کوتاه و مستند با کیفیت مناسب ارسال گردد.
ج)کاربرگ مشخصات فیلم کوتاه و مستند براساس قالب تشریح شده در شیوه نامه مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان در پوشه صاحب اثر ذخیره شود. د)در رشته های عکاسی و پوستر باید فایل اصلی اثر ارسال شود و از عکاسی از روی نسخه چایی اجتناب گردد. فرمت کلیه آثار باید jpg و با رزولوشن ۳۰۰ باشد. |
||
2 | پوستر | ۱۲ | |||
3 | شعر | ۸ | |||
4 | داستان کوتاه | ۸ | |||
5 | ویدئو کست | ۸ | |||
6 | یادکست | ۸ | |||
7 | عکاسی | ۱۲ | |||
8 | فیلم کوتاه | ۸ | |||
9 | موشن گرافی | ۸ | |||
10 | مستند | ۸ | |||
تذکر مهم:
1)از برگزیدگان دوره ابتدایی در سطح استان تجلیل به عمل آید و فقط آثار برگزیده دوره متوسطه به دبیرخانه کشوری ارسال گردد. 2)در آثار ارسالی به دبیرخانه مرکزی رعایت سهمیه برابر به تفکیک جنسیت (۵۰درصد پسر و ۵۰درصد دختر) الزامی است. 3)فرم های داوری و شناسنامه آثار به استناد شیوه نامه مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری دانش آموزان مندرج در کتاب «راهکار نامه» است. |
- محوریت تولید آثار:
- مرور اسناد و مدارک
مطالعه تطبیقی و تحلیل محتوی با استناد به آمارهای دقیق علمی داخلی و بین المللی، مقایسه اقدامات قبل و بعد از انقلاب اسلامی و همچنین آشنایی با تمام جنبه ها و ابعاد پیشرفت کشور در کتاب ها، اسناد عمومی، مستندات و منابع معتبر، مرجع مطلوبی برای محوریت تولید آثار دانش آموزان خواهد بود. مانند کتاب “صعود چهل ساله” اثر سید محمد حسین راجی
-
- بازدیدهای میدانی (راهیان پیشرفت)
بازدید دانش آموزان از مراکز مهم و تاثیر گذار در پیشرفت های علمی، آموزشی، نظامی و صنعتی کشور و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی مانند اردوهای راهیان پیشرفت کشور، می توانند مرجع و منبع مناسبی برای روایت گری دانش آموزان باشد.
-
- تحقیقات میدانی در محله
- جستجو و تحقیق میدانی در محل زندگی خود و بررسی تغییرات و پیشرفت های محله از سال های گذشته تاکنون و روایت آن ها توسط دانش آموزان
- مصاحبه با افراد تاثیرگزار در رویدادهای علمی و صنعتی کشور و روایت آن در قالب تاریخ شفاهی
- تحقیقات میدانی در محله
-
- پرسش از پدر و مادر و بزرگ ترها
دانش آموزان می توانند با مراجعه و پرسش از افراد بزرگتر خانواده، دوستان و آشنایان و سپس جمع آوری اطلاعات به دست آمده درباره پیشرفت های کشور در سالهای گذشته و مقایسه با زمان حال روایتی دست اول از تجربیات دیگران را به نمایش بگذارند.
- فرایند اجرا
جدول 2: تقویم زمانی اجرای پویش مهر ۱۴۰۲ | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ردیف | عناوین فعالیت | سطح اجرا | زمان اجرای پویش (مهر 1402 لغایت تیر ۱۴۰۳) |
|||||||||||||
وزارت | دبیرخانه مرکزی | استان ها | شهرستان/ منطقه | مدرسه | مهر | آبان | آذر | دی | بهمن | اسفند | فروردین | اردیبهشت | خرداد | تیر | ||
1 | تشکیل ستاد پویش مهر در سطح وزارت | |||||||||||||||
2 | تشکیل دبیرخانه مرکزی | |||||||||||||||
3 | تدوین و ابلاغ شیوه نامه | |||||||||||||||
4 | تمهید مقدمات نرم افزاری | |||||||||||||||
5 | برگزاری جلسه آموزشی و توجیهی | |||||||||||||||
6 | هماهنگی بین دستگاهی جهت تسهیل در تولید آثار | |||||||||||||||
7 | دریافت و داوری آثار توسط استان ها | |||||||||||||||
8 | ارسال آثار برگزیده استان ها به دبیرخانه متناسب با سهمیه ارسالی | |||||||||||||||
9 | داوری آثار در دبیرخانه | |||||||||||||||
10 | بستر سازی جهت نشر و نمایش عمومی آثار تولیدی | |||||||||||||||
11 | برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده | |||||||||||||||
12 | مستند سازی و ارائه گزارش فرایندی به دبیرخانه کشوری (اداره کل آموزش و پرورش مازندران) |
نکات مهم:
- دبیرخانه پویش مهر نسبت به طراحی و ایجاد سایت رسمی پویش مهر برای اطلاع رسانی و نمایش نمونه آثار برتر و ایجاد بستر پویش مهر در سامانه نورینو اقدام خواهد کرد.
- استان ها موظفند ضمن هماهنگی با نهادها و دستگاههای اجرایی، بستر لازم برای تولید محتوی و بازدید های میدانی را فراهم سازد.
- استفاده از ظرفیت تشکل های دانش آموزی، شورای دانش آموزی، خبرگزاری پانا و دستگاه ها و نهاد های موثر دانشگاه ها، صنایع پیشرو مورد تاکید است.
- در اعزام دانش آموزان جهت بازدید و انجام اردوها، رعایت دستورالعمل های اردویی الزامی است.
- استان ها موظفند زمینه لازم برای انتشار و نمایش عمومی آثار و تولیدات ارسالی را در هماهنگی با شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان فراهم نمایند.
- دانش آموزان پس از ثبت نام در سامانه نورینو، می بایست آثار خود را مطابق با ضوابط و دستورالعمل و براساس تقویم زمانی (جدول 2) به استان مربوط ارسال نمایند.
- از برگزیدگان دوره ابتدایی در سطح استان تجلیل به عمل آید و فقط آثار برگزیده دوره متوسطه به دبیرخانه کشوری ارسال گردد.
- ارزیابی آثار تنها در سطح استان انجام می شود. بر این اساس کمیته داوری استان از هر یک از رشته ها به تعداد آمار مندرج در جدول ۱ به دبیرخانه مرکزی در تاریخ مقرر ارسال نمایند.
- تعداد آثار دریافتی از استان به دبیرخانه کشوری بر اساس جدول ۱ در بخش دانش آموزی تعیین گردید.
- کلیه مناطق و شهرستان ها، آثار دانش آموزان خود را به همراه شناسنامه اثر، از طریقی که استان اعلام می نماید به کمیته اجرایی مستقر در استان ارسال نمایند. دبیرخانه مستقر در ادارات فرهنگی و هنری ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور، آثار برگزیده را بر اساس جدول ۲ فرایند و مراحل برگزاری به دبیرخانه مستقر در استان مازندران ارسال نمایند.
- کلیه آثار برگزیده مرحله کشوری علاوه بر دریافت جوایز ارزشمند و لوح تقدیر، در نمایشگاه جانبی «کنگره ملی پویش مهر ریاست محترم جمهوری» و سایت رسمی پویش مهر به نمایش گذاشته خواهد شد.
- به غیر از رشته های فیلم کوتاه و سرود همگانی سایر رشته های مسابقات، انفرادی است. در رشته فیلم کوتاه جوایز و تقدیر نامه صرفاً به کارگردان گروه اهدا خواهد شد.
- فرم های داوری و شناسنامه آثار به استناد شیوه نامه مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری دانش آموزان به شماره 10930/500 مورخ 1397/۰۱/29، مندرج در کتاب «راهکارنامه» است. در رشته های جدید فرمهای داوری متعاقباً در اختیار استان ها قرار می گیرد.
- در صورت استفاده از آثار هنری دیگران رعایت حقوق مادی و معنوی صاحب اثر و تصویر مجوز کتبی اثر ضرورت دارد. در ضمن مسئولیت آن با شخص خاطی خواهد بود.
- به تشخیص هیأت داوران و دبیرخانه جشنواره شرکت کنندگان در صورت نیاز به اصل اثر با اجرای حضوری آمادگی ارسال آثار یا حضور جهت اجرا را داشته باشند.
- تأکید می گردد هیأت محترم داوران استانی، قبل از داوری نسبت به احراز اصالت آثار خلق شده توسط دانش آموزان اطمینان حاصل کنند و دبیرخانه استان با تأیید نهایی، آثار برگزیده را به دبیرخانه کشوری ارسال نماید. بدیهی است مسئولیت و عواقب ناشی از کپی برداری احتمالی آثار، بر عهده استان است.
- شایسته است استان ها نسبت به چاپ پوستر وزارتی فراخوان پویش مهر، اقدام و به منظور اطلاع رسانی، ضمن هماهنگی با رسانه ملی و سایر رسانه های استانی، نسبت به انعکاس موضوع از طریق رسانه های ارتباط جمعی اقدام نمایند.
- مدارس خارج از کشور نیز همانند سایر استانها نسبت به تفکیک آثار اقدام و آثار را برابر سهمیه در جدول اعلام شده (کلیه مدارس به مثابه یک استان) به دبیرخانه کشوری تحویل نمایند.