شیوه نامه چهل و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امید فردا

شیوه نامه چهل و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امید فردا

پیش از فردا

اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با هدف تربیت هنری و زیبایی شناسی دانش آموزان که مصرح اسناد تحولی در آموزش و پرورش است و با رویکرد مدرسه محوری و گسترش و تعمیق فعالیت های پرورشی در مدرسه ، نسبت به بازنگری در شیوه نامه جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان اقدام نموده است .

شیوه نامه حاضر در حکم متممی برای کتاب راهکارنامه است که قبلاً به عنوان شیوه نامه مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان کشور، با شماره ۱۰۹۳۰/۵۰۰ در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۹ به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شده است.

یادآوری می شود اجرای دقیق موارد مندرج در کتاب راهکارنامه و این شیوه نامه مورد تاکید است؛ زیرا این دو دستورالعمل مکمل همدیگرند و هیچکدام به تنهایی جوابگوی نیاز برگزار کنندگان نیست.

بررسی و بازنگری در سطوح برگزاری جشنواره، فرآیند های داوری، تغییر در رشته ها و گرایش های جشنواره به همراه تغییرات اندک دیگری در شیوه اجرا در این شیوه نامه آمده و تمامی نمون برگ های داوری، کمیت انتخاب آثار و توضیحات تکمیلی نیز در راهکارنامه درج شده است.

امید است با حمایت و همکاری مدیران مدارس و معلمان، شاهد تقویت هرچه بیشتر جشنواره فرهنگی هنری که جزئی از برنامه درس ملی به حساب می آید، باشیم.

 

امید فردا

امید فردا نامی است که پس از  ۴۰ سال برای مسابقات فرهنگی هنری، برگزیده شده است. بدیهی است که هر پدیده ای با نام، مقام و مرتبه می یابد، خاص می شود و اعلام موجودیت میکند. جشنواره فرهنگی هنری امید فردا با چهار دهه قدمت، حدود ۷۰ رشته و چند میلیون شرکت کننده، بزرگ ترین همایش همدلی و همراهی و بهترین تماشاخانه آیین و سنت های بومی و محلی و کاراترین کارگاه مهارت آموزی و شغل یابی است.

نام امید فردا پس از رایزنی ها و چکش کاری های کارشناسی انتخاب و نهایی شد. در انتخاب نام امید فردا، از یک سو به ساخت واژگانی آن توجه شده، که به راحتی در دهان می چرخد و با فرهنگی هنری واج آرایی خوبی دارد، و از سوی دیگر مفهوم امید به فردا مد نظر بوده است. امید فردا القاگر حرکت امیدبخش به فرداهاست؛ عنصری که الزمه ی رشد است.

در معارف دینی هم بدان تاکید فراوان شده است؛ از جمله: «الا تَقسِروا [لا تکرهوا] أولادَکُم عَلى آدابِکُم فَإِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرَ زمانِکُم» فرزندان خود را به رعایت آداب [و رسوم روزگارِ] خودتان مجبور نسازید؛ چون آنان براى روزگاری غیر از روزگار شما آفریده شده اند. در عین حال و بی شک دانش آموزان هنرمند امروز، استادان و آینده سازان فردای این سرزمین اند و فردا، روشنایی را القا می کند. رو به فردا بودن؛ یعنی رو به نور، رو به امید و رو به آینده زیستن.

 

نشانِ امید فردا

برای جشنواره امید فردا یک نشان که همه جا؛ در بیلبوردها، پوسترها، سربرگ ها، فیلمها و … استفاده شود و نمایانگر این جشنواره باشد، ضرروری بود. از اینرو با بهره گیری از نمادهای خوشنویسی ایرانی و طراحی کلمه فردا نشان جشنواره نهایی شد.

نشان جشنواره امید فردا القاگر پویایی و حرکت رو به رشد جشنواره است و اهمیت جایگاه هنرهای ایرانی و اسلامی را روشن می نماید. همچنین کلمه فردا نیز به شکل زیبا در این طرح مستتر شده است که با اندکی دقت می توان آن را مشاهده نمود. تصویر طرح در فصل نمایه ها آمده است.

 

گزارشی از چهلمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا در سال تحصیلی 1401-1400

جشنواره فرهنگی هنری فردا با پشت سر گذاشتن سابقه ای دیرین، چهل طلوع خود را تجربه کرده و در شش بخش با بیش از ۸۰ رشته و گرایش مختلف بستری برای شکوفایی و رشد استعداد های فرهنگی هنری دانش آموزان سراسر کشور شده است .

بیش از ۴.۰۰۰.۰۰۰ نفر- رشته از دانش آموزان هنرمند ایران اسلامی که در ابتدای سال تحصیلی گذشته همچنان با ویروس کرونا دسنت و پنجه نرم می کردند با اسنتقبال گسترده از این جشنواره و ثبت نام در سامانه همگام میزان عالقه وافر خود به فعالیت های فرهنگی را اعلام نمودند.

آثار دریافت شده از استان ها در دبیرخانه دریافت آثار مرحله کشوری که شامل ۹۳۲۱ اثر می شود پس از داوری غیرحضوری اولیه پالایش گردیده و از بین آنها نزدیک به ۳۰۰۰ اثر (دختران و پسران) مجوز حضور در مرحله حضوری این جشنواره را دریافت کرده اند.

 

آمار ثبت نام دانش آموزان در مرحله آموزشگاهی چهلمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا در سامانه همگام:

 

مهمترین تفاوت های این دوره از جشنواره (جشنواره چهل و یکم) نسبت به دوره های قبل عبارت اند از:

• تجمیع جشنواره در بخش موضوعی یکی از مهمترین تغییرات امسال می باشند که فعالیت های فرهنگی و هنری را در بخش جشنواره تبدیل به فرآیند تربیتی و هنری خواهد نمود و باعث جلوگیری از موازی کاری در برگزاری جشنواره های متعدد خواهد شد و مانع سردرگمی مدیران و معاونین و دانش آموزان می شود.

• به جهت رعایت عدالت برای شرکت کنندگان، به طور ویژه به انتخاب داوران و فرآیند داوری توجه شده است و داوری در سطح مدارس حذف شده تا امکان حضور همه دانش آموزان در سطوح بعدی ایجاد و همچنین از داوران برگزیده استانی در بخش داوری مناطق استفاده شود.

• تلاش شده با افزودن بخش های موضوعی به روز، آثار و خروجی های جشنواره کاربردی تر و ناظر به مسائل جامعه شود.

• سامانه همگام یکی از بزرگترین چالش های جشنواره در ادوار گذشته بود که در این دوره سامانه نورینو برای سهولت در شرکت و کیفیت بخشی به فرآیند جشنواره جایگزین شد.

• دانش آموز محوری با هدف تقویت فعالیت های گروهی در سطح مدرسه بنا تغییر جدول زمان بندی جشنواره از دی ماه به بهمن ماه و اجرای پاتوقی و درون مدرسه ای آثار گروهی (سرود ونمایش) با توجه به جشن های انقلاب

• پررنگ شدن نقش اجرایی مدرسه به عنوان مهمترین رکن برگزاری جشنواره

• مشارکت برون دستگاهی و حضور پررنگ اولیا و نهادهای محله محور

• حذف رشته های کم کاربرد و تقویت فعالیت های گروهی

• نقش آفرینی دانش آموزان برگزیده ی جشنواره های گذشته در فرآیندهای اجرایی و داوری جشنواره

 

مخاطبان :

تمامی دانش آموزان علاقه مند در کلیه دوره های تحصیلی بدون هیچ محدودیتی می توانند برای شرکت در جشنواره ثبت نام و اثرشان را برای دبیرخانه ارسال نمایند.

 

سطوح برگزاری:

  1. مرحله اول: جشنواره مدرسه
  2. مرحله دوم: جشنواره شهرستان/منطقه/ناحیه
  3. مرحله سوم: جشنواره استان
  4. مرحله چهارم: جشنواره کشوری

 

بخش ها:

 

موضوعات:

الف)بخش موضوعی: دانش آموزان میتوانند آثار خود را با یکی از موضوعات زیر خلق و به دبیرخانه ارسال کنند. براساس سیاست های کلی جشنواره، خلق اثر با موضوعات مطرح شده در اولویت است و امتیاز بیشتری دارد.

جدول(۱): موضوعات جشنواره

نكته بسیار مهم :

تمامی دانش آموزان شرکت کننده در چهل و یكمین جشنواره فرهنگی هنری امید فردا باید در سامانه نورینو ثبت نام نمایند لذا تاکید می گردد هنگام ثبت نام در جشنواره نسبت به انتخاب موضوع نیز اقدام و اعلام نمایند که اثر ارسالی زیر مجموعه کدام یك از عناوین موضوعات مطرح شده می باشد .

ب)بخش آزاد: دانش آموزان در خلق اثر آزادند و آثار خود را با موضوع دلخواه خلق و به دبیرخانه ارسال می کنند.

جدول(۲): سطوح برگزاری در دوره های تحصیلی

نکات مربوط به جدول ۱

  • سرود و نمایش در دوره دوم ابتدایی با تشخیص ستاد استانی مسابقات، به شکل جشنواره و به صورت غیر رقابتی، برگزار شود.
  • کلیه نکات تربیتی و مقرارت اردویی مصوب درشورای عالی آموزش و پرورش رعایت شود.

جدول (۳): زمان بندی برگزاری جشنواره در سطوح مختلف

نکات مربوط به جدول ۳

  • با توجه به اهمیت مرحله مدرسه و ضرورت رقابتی نبودن این مرحله آثار بدون داوری به مناطق ، شهرستان و نواحی ارسال می گردد و ملاک اصلی ارسال آثار به مرحله دوم (منطقه / شهرستان/ ناحیه) برگزاری نمایشگاه های درون مدرسه ای و اجرای نمایش و سرود در ایام بهمن (دهه فجر) در سطح مدرسه می باشد.
  • در سطح منطقه/ شهرستان/ ناحیه، مطلوب است؛ در هر بخش یکی از داوران تایید شده استانی و یا از اعضای کارگروه استان حضور داشته باشد.
  • استان هایی که امکان برگزاری تجمیعی آثار را دارند می توانند با تصویب ستاد برگزاری جشنواره همه آثار از سطح مدرسه را تحویل و داوری نمایند.
  • زمانبندی جشنواره (بجز مرحله کشوری) می تواند متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی با تصویب ستاد برگزاری جشنواره در سطح استان تغییر کند.

جدول(۴): ارکان برگزاری جشنواره در سطوح مختلف

 

کارگروههای تخصصی

به استناد راهکار ۶/۸ سند تحول بنیادین و با رویکرد «فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و موثر مدیران و معلمان در برنامه های تربیتی و فعالیتهای پرورشی مدارس» تاکید می شود، در مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان از ظرفیت معلمان هنرمند استفاده شود تا هم اهداف سند بنیادین تحقق یابد و هم سطح کیفی جشنواره افزایش یابد. بهره گیری از ظرفیت علمی و تخصصی معلمان هنرمند می تواند در قالب کارگروه تخصصی، دبیران تخصصی جشنواره و راهنمایان تخصصی صورت گیرد؛ این کارگروه به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی در جشنواره در کنار معاونت پرورشی و فرهنگی استان و اداره فرهنگی هنری انجام وظیفه خواهد نمود.

 

شیوه و مراحل تشکیل کارگروههای تخصصی

  • انتشار و ارسال فراخوان انتخاب اعضای کارگروه توسط معاونت پرورشی و فرهنگی برای معلمان هنرمند (آموزشی و اداری) استان اعم از رسمی و پیمانی؛
  • دریافت سوابق هنری و فرهنگی علاقه مندان؛
  • بررسی درخواست ها و انتخاب اعضای کارگروه مطابق با جدول شمار ۴؛
  • صدور ابلاغ برای تک تک اعضای کارگروه با امضای معاون پرورشی و فرهنگی استان؛
  • تشکیل اولین جلسه کارگروه و برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره و ابلاغ شرح وظایف ؛
  • پرداخت حق الزحمه اعضای کارگروه پس از برگزاری در قالب حق الزحمه عوامل اجرایی (صفحه ۲۱ راهکار نامه) و یا به عنوان حق الجلسات ، برابر با ضوابط و مقررات مالی آموزش و پرورش؛

 

وظایف کارگروههای تخصصی

  1. مطالعه دقیق ضوابط و مقررات جشنواره فرهنگی هنری امید فردا ؛
  2. همکاری و هماهنگی کامل با رئیس اداره فرهنگی و هنری ؛
  3. شرکت در جلسات پیش بینی شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان؛
  4. پیشنهاد حذف و یا جایگزینی برخی از رشته های جدید در جدول مسابقات با تصویب کارگروه و پس از تایید ستاد برگزاری مسابقات در سطح استان ؛
  5. پیشنهاد انتخاب رشته ها و گرایش های مورد نیاز در سطح استان بر اساس استعدادیابی و ظرفیت های فرهنگی هنری استان ؛
  6. نظارت بر اجرای مسابقات جشنواره در سطح مدارس از طریق بازدید از مسابقات مدارس؛
  7. ارائه مشورت به مدیران و مربیان مدارس در راستای چگونگی اجرای جشنواره؛
  8. نظارت بر فعالیت های مربیان فنی دارای مجوز در مدارس و برنامه ریزی برای ساماندهی آن ها؛ برابر با ص ۹۸ کتاب راهکارنامه؛
  9. همراهی با رئیس اداره فرهنگی هنری استان در برگزاری مسابقات ؛
  10. همفکری با اداره فرهنگی هنری استان در انتخاب هیئت داوران و دبیران تخصصی هر بخش؛
  11. راهنمایی دانش آموزان برگزیده مرحله استانی برای ورود به مرحله بالاتر؛
  12. همکاری در دبیرخانه تحویل آثار مسابقات فرهنگی هنری استان ، مستقر در کانون فرهنگی تربیتی
  13. بررسی اعتراضات به نتایج مسابقات تحت نظر رئیس اداره فرهنگی هنری استان؛
  14. ارائه گزارش پایانی کارگروه به رئیس اداره فرهنگی هنری استان ؛

جدول۵ :عناوین و اعضای کارگروه

 

دبیران تخصصی جشنواره

برای هر بخش (آفرینش های ادبی و فرهنگی، رسانه و فضای مجازی ، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی، هنرهای دستی و تجسمی، نقد آثار ادبی و هنری) ، یک نفر متخصص ترجیجاً از بین معلمان هنرمند به عنوان دبیر جشنواره انتخاب می شود. وظیفه دبیر جشنواره، هدایت و اجرای جشنواره و نظارت بر داوران و فرآیند داوری مسابقات است.

در چارت برگزاری جشنواره اعضای کارگروه های تخصصی، دبیران جشنواره، دبیرخانه جشنواره و اعضای آن و همچنین اعضای هیئت داوران در مجموع در کمیته فنی جشنواره ساماندهی می شوند که مسئولیت آن با اداره فرهنگی هنری استان است.

در تشکیل کارگروه های تخصصی، استفاده از ظرفیت سرگروه های آموزشی درس هنر استان، دبیران هنر و مربیان کانون های فرهنگی تربیتی مورد تاکید است. همچنین ظرفیت کانون های فرهنگی تربیتی هر استان به عنوان دبیرخانه دائمی تحویل آثار و محل اصلی فعالیت کارگروه های تخصصی می تواند ضمن افزایش کیفیت برگزاری جشنواره، کمک شایانی به بهره وری بیشتر از فضاهای پرورشی نماید.

 

شیوه و مراحل انتخاب دبیران تخصصی

  • تشکیل جلسه کارگروه تخصصی و معرفی فرهنگیان حائز صلاحیت برای دبیری بخش های تخصصی؛
  • دریافت سوابق هنری و فرهنگی علاقه مندان. کارگروه در انتخاب دبیران شاخص علاقه مندی، توانایی، تعهد و تخصص را مد نظر داشته باشند. دبیر جشنواره می تواند یکی از اعضای تخصصی کارگروه هم باشد؛
  • صدور ابلاغ برای دبیر هر بخش با امضای معاونت پرورشی و فرهنگی؛
  • برگزاری جلسه اجرایی با دبیر به منظور ارائه و تشریح شیوه نامه، اهداف و برنامه های پیش رو و چگونگی برگزاری جشنواره؛
  • شروع فعالیت های اجرایی جشنواره با حضور مستقیم دبیر جشنواره؛

 

وظایف دبیران تخصصی

  • مطالعه دقیق ضوابط و مقررات جشنواره؛
  • توجه به مقررات جشنواره و همکاری و هماهنگی کامل با رئیس اداره فرهنگی هنری استان ؛
  • نظارت بر حسن اجرای جشنواره و جلوگیری از تخلفات احتمالی شرکت کنندگان ، مربیان و دانش آموزان؛
  • شرکت در جلسات پیش بینی شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان؛
  • برنامه ریزی برای دریافت ، تفکیک و دسته بندی آثار رسیده به دبیرخانه؛
  • تهیه گزارش آثار دریافتی در دبیرخانه به لحاظ کمی و کیفی؛
  • تمهید مقدمات برای اجرای حضوری جشنواره؛
  • تعیین سالن ها، کارگاه ها و مکان ها و ملزومات مناسب برای اجرای جشنواره؛
  • تهیه فهرست داوران پیشنهادی و چیدمان آن ها با مشورت کارگروه تخصصی؛
  • تدوین و ارائه جداول اجرای برنامه های جشنواره ؛
  • برگزاری و مدیریت جلسات مربوط به برگزاری مسابقات؛
  • برگزاری کارگاه و کلاسهای آموزشی به منظور افزایش سواد هنری دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره؛
  • برگزاری جلسه توجیهی برای داوران و نظارت بر فرآیند داوری با هدف برگزاری سالم و تخصصی جشنواره؛
  • جمع بندی و اعلام نتایج نهایی داوری؛
  • قرائت بیانیه هیئت داوران در مراسم اختتامیه جشنواره؛
  • رایزنی با سایر دستگاه های مرتبط، صاحب نظران و هنرمندان برای هم افزایی و گسترش دامنه و تاثیرگشاری بیشتر
  • فعالیت های فرهنگی هنری، همزمان با برگزاری جشنواره؛

 

مرحله مدرسه، مهمترین مرحله جشنواره

از نظر شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی هنری امید فردا، مرحله مدرسه، مهم ترین مرحله جشنواره است. شایسته است که بیشترین توجه و تمرکز معطوف به این مرحله از جشنواره باشد؛ زیرا اگر هرم مسابقات را در نظر بگیریم، مدرسه وسیع ترین بخش آن است که هدف نظام تعلیم و تربیت در آنجا محقق می شود و اگر چنانچه این مرحله مهم قفل شود، مراحل دیگر جشنواره شکلی نمادین می یابد که نمی تواند اهداف مورد نظر در سند تحول را محقق نماید.

 

مراحل برگزاری جشنواره در مرحله مدرسه

  1. برگزاری اولین جلسه برنامه ریزی ستاد اجرایی مسابقات؛
  2. برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره برابر با جدول زمان بندی در هفته اول بهمن ماه ؛
  3. مکاتبه با اولیا و اطلاع رسانی در خصوص رشته ها و گرایش های مختلف و متنوع جشنواره؛
  4. ثبت نام از دانش آموزان علاقه مند در سامانه نورینو؛
  5. برگزاری دومین جلسه برنامه ریزی ستاد اجرایی مسابقات با دستور نظارت بر تولید آثار و چگونگی برگزاری مرحله حضوری جشنواره ؛
  6. برگزاری جلسه توجیهی و معرفی راهنمایان تخصصی و جلسه راهنمایان با دانش آموزان شرکت کننده؛
  7. توجیه دانش آموزان برای چگونگی انتخاب موضوع و تولید و خلق اثر؛
  8. راه اندازی دبیرخانه جشنواره در مدرسه و دریافت آثار دانش آموزان؛
  9. پایش و راستی آزمایی آثار و ارسال آن ها به دبیرخانه منطقه/ شهرستان/ ناحیه ؛ در مرحله مدرسه آثار صرفاً پایش و راستی آزمایی می شوند نه داوری. در اصل هر اثری که حداقل های لازم برای حضور در جشنواره را داشته باشد، مستقیماً به مرحله منطقه/ شهرستان/ ناحیه راه می یابد.
  10. برگزاری جشنواره حضوری درمدرسه در ایام بهمن ماه با آغاز جشن های پیروزی انقالب و اجرا و ارائه آثار تولید شده به سایر دانش آموزان مورد تاکید است.
  11. بررسی اعتراضات احتمالی؛
  12. برگزاری سومین جلسه برنامه ریزی و ستاد اجرایی مسابقات با هدف آماده سازی دانش آموزان منتخب مدرسه برای شرکت در مراحل بعدی جشنواره؛

 

نقش اجرایی مدیر مدرسه به عنوان مسئول اصلی جشنواره

  1. پایش به موقع آثار دانش آموزان جهت ارسال به مرحله منطقه/ شهرستان/ ناحیه و اطمینان از دریافت آثار ایشان در دبیرخانه منطقه/ شهرستان/ ناحیه ؛
  2. به کارگیری ظرفیت های درونی و بیرونی مدرسه؛
  3. جلب همکاری کادر آموزشی و اولیاء و دانش آموزان در برگزاری هر چه بهتر فرایند جشنواره فرهنگی هنری امید فردا؛
  4. تمهید مقدمات برای برگزاری حضوری جشنواره در مدرسه؛
  5. برآورد اعتبارات مورد نیاز و تأمین آن از طریق منابع موجود در مدرسه و کمک های اولیه و نهادهای محله؛
  6. نظارت بر تولید آثار توسط خود دانش آموز در مدرسه، به ویژه در رشته های انفرادی یا راستی آزمایی آثاری که از قبل تولید شده اند؛
  7. برنامه ریزی برای اجرای مراسم افتتاحیه، اجرای جشنواره و مراسم تقدیر از برگزیدگان و عوامل اجرایی؛
  8. برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های فرهنگی هنری محله، اولیا و همکاران ؛
  9. ایجاد فرصت برای دانش آموزان برگزیده، به منظور ارائه آثارشان در مدرسه به ویژه بخش های گروهی، مثل هنرهای نمایشی و آوایی در مناسبت ها و ایام ا… های طول سال تحصیلی و بخش های فردی در مراسم صبحگاهی؛
  10. برگزاری نمایشگاهی از آثار بخش دستی و تجسمی برگزیدگان و عرضه این آثار به سایر دانش آموزان ؛
  11. معرفی دانش آموزان هنرمند و ارائه آثارشان در فضای مجازی به ویژه سایت مدرسه؛

 

نکته خیلی مهم:

از آنجا که راهیابی دانش آموزان از مدرسه به مرحله بالا تر و سطوح بعدی جشنواره منوط به رعایت موارد فوق و بخصوص اجرا و نمایش آثار در سطح مدرسه می باشد، لذا لازم است؛ این موضوع به کلیه مدارس اطلاع رسانی شود تا در اجرای فرآیند جشنواره با مشکلی مواجه نشوند.

 

راهنمایان تخصصی مدرسه

راهنمای تخصصی جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزی یک نفر از معلمان و یا همکاران مدرسه را که در حوزه های مرتبط با آفرینش های ادبی، رسانه و فضای مجازی، فیلم و هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی و هنرهای دستی و تجسمی، دانش کافی دارد، انتخاب و برای او ابلاغ صادر می کند. راهنمای تخصصی مدرسه به دانش آموزان در مراحل خلق اثر و پاسخ دادن به پرسش های فنی کمک می کند. در صورتی که در بین همکاران مدرسه راهنمای تخصصی با دانش کافی وجود نداشته باشد، مدیر مدرسه می تواند از بین افراد ذیل با هماهنگی کارشناسی فرهنگی هنری اداره نسبت به انتخاب راهنمای تخصصی اقدام نماید:

  1. معلمان هنرمند سایر مدارس همجوار با رعایت همسانی جنسیت ؛
  2. دانش آموزان هنرمندی که سابقه شرکت در جشنواره دارند؛
  3. اعضای انجمن فرهنگی هنری شورای دانش آموزی؛
  4. اولیای هنرمند دانش آموزان همان مدرسه؛ (با تاییدیه انجمن اولیا و اخذ مجوز کتبی از اداره آموزش و پرورش)
  5. هنرمندان و مربیان وابسته به نهادهای دولتی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارشاد اسلامی، حوزه هنری، صدا و سیما، بسیج هنرمندان و…؛ (با اخذ مجوز کتبی از اداره آموزش و پرورش و با رعایت کلیه ضوابط و مقررات موجود)

 

شرح وظایف راهنمای تخصصی مدرسه

  1. مطالعه دقیق ضوابط و مقررات جشنواره؛
  2. همکاری و هماهنگی کامل با مدیر مدرسه، معاون و مربی پرورشی مدرسه؛
  3. تشکیل جلسه با ثبت نام کنندگان در رشته ها و گرایش های مورد نظر؛
  4. تشریح اهداف، شرایط، ضوابط، قوانین و مقررات جشنواره برای دانش آموزان؛
  5. توضیح شاخص های داوری برای هر رشته و گرایش بر اساس فرم های داوری مندرج در راهکارنامه به دانش آموزان؛
  6. هماهنگی با مدیر مدرسه برای تعیین محل تمرین و یا خلق اثر توسط دانش آموزان در رشته هایی که نیاز به همکاری مدرسه دارد ؛ مثل نمایش، سرود، فیلم و …؛
  7. انتخاب و تهیه محتوا و متن مناسب برای رشته هایی چون سرود، نمایش، فیلم و …؛
  8. همکاری در تعیین مربی فنی برای دانش آموزانی که تولید اثر آن ها نیاز به مربی فنی دارد ؛
  9. نظارت بر تولید اثر و محتوای آن ، برابر با شرایط و ضوابط تربیتی مورد نظر آموزش و پرورش؛
  10. راهنماییِ دانش آموزان منتخب و همکاری در برنامه آماده سازی آن ها برای ورود به مراحل بالاتر؛

 

طرحهای تشویقی

به منظور بهره مندی دانش آموزان شرکت کننده از مزایای حضور در جشنواره فرهنگی هنری امید فردا و ارزش گذاری مشوق های جشنواره در مرحله مدرسه و منطقه موارد ذیل پیشنهاد می شود:

  1. مدیران مدارس با رعایت دقیق ضوابط و مقررات مالی آموزش و پرورش می توانند در برخی از هزینه های جاری مدارس که با مشارکت دانش آموزان تامین می شود (مانند هزینه های برگزاری اردوها، بازدیدها، سینما و …) برای دانش آموزان دارای رتبه تا سقف ۵۰ درصد (نیم بها) تخفیف قائل شوند؛ این موضوع پس از تصویب در شورای مدرسه و با رعایت مقررات در ابتدای سال تحصیلی و زمان ثبت نام دانش آموزان در جشنواره برای دانش آموزان و اولیا اطلاع رسانی شود؛
  2. دبیران دروس مرتبط با رشته ها و گرایش های مختلف جشنواره فرهنگی هنری امید فردا می توانند برابر تعریف ارزشیابی تکوینی که در آیین نامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی دوره اول متوسطه (صفحه اول تعریف ارزشیابی تکوینی، مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۳۹۷/۷/۴) و آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه (ماده ۳۶ صفحه ۱۴ ،مصوبه شماره ۹۳۲ تاریخ ۱۳۹۵/۳/۱۷) شورای عالی آموزش و پرورش آمده است، با رعایت دقیق ضوابط و مقررات قانونی ، نسبت به در نظر گرفتن نمره تشویقی در ارزشیابی تکوینی (نمرات مستمر) دانش آموزان اقدام نمایند؛
  3. ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها می توانند با رعایت کلیه ضوابط و مقررات آموزش و پرورش نسبت به در نظر گرفتن تخفیف نیم بها برای هزینه های ثبت نام در مراکز مرتبط با معاونت پرورشی و تربیت بدنی (کانون های فرهنگی، تربیتی، اردوگاه ها، دارالقرآن ها، استخرها، سالن های ورزشی، کتابخانه ها، سینماهای تحت نظر آموزش و پرورش و…) نسبت به ایجاد انگیزه برای دانش آموزان برگزیده مرحله مدرسه، منطقه اقدام لازم را به عمل آورند.

 

 نکات تکراری؛ اما مهم

نکته اول : ارسال مستقیم آثار از مدرسه به سطح منطقه/ شهرستان /ناحیه سبب می شود که حجم آثار برای داوری در مرحله منطقه زیاد شود. لذا دبیرخانه مناطق می تواند در بعضی از رشته ها سهیه به مدارس اعلام و یا با همیاری همکاران هنرمند آثار در سطح مدارس و یا حضور دانش آموزان در کانون های فرهنگی تربیتی «پایش و داوری اولیه» را انجام داده و آثاری را که شاخص های حداقلی برای داوری را ندارند، از چرخه حذف نمایند.

نکته دو: یکی از شاخص های مهم کیفیت جشنواره طراز، داوران آن جشنواره است . معاونت پرورشی و فرهنگی هر استان موظف است از استادان سرآمد هر رشته برای داوری های استانی دعوت به عمل آورد و بعد از معرفی ایشان به اداره کل فرهنگی هنری وزارتخانه و تایید کارشناسان ستادی، برای داوران ابلاغ صادر کند و آنها را به شرکت کنندگان اعلام و در فضاهای اطلاع رسانی استان نیز ایشان را معرفی کند. لازم به یادآوری است، معاونت پرورشی استان می بایست، داوران استانی را دو ماه قبل از آغاز فرآیند داوری، به همراه رزومه به ستاد معرفی کند.

نکته سوم: پس از معرفی داوران به اداره کل فرهنگی هنری وزارتخانه و تایید داوران استانی و معرفی به مناطق می بایست یک نفر از داوران در فرایند داوری این سطح مشارکت داشته باشد.

نکته چهارم: استان های که با تصویب ستاد اجرایی مسابقات تصمیم به حذف مرحله منطقه گرفته می توانند به صورت شهر به شهر آثار را با تیم داوری بازبینی و داوری نمایند.

 

نمایه رشته ها و گرایش های جشنواره فرهنگی هنری امید فردا به تفکیک دوره های تحصیلی

  • ابتدایی اول
  • ابتدایی دوم
  • متوسطه اول
  • متوسطه دوم

درباره ی مدیر کل

مطلب پیشنهادی

آموزش ثبت نام و بارگذاری اثر در سایت پویش مهر pouyeshemehr.ir

آموزش ثبت نام و بارگذاری اثر در سایت پویش مهر pouyeshemehr.ir 🎥 ویدئو آموزشی ثبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *