شیوه‌نامه بیست و ششمین پرسش مهر ریاست جمهوری

مقدمه

براساس مصوبه شماره 722 تاریخ 1384/01/23 شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع تأکید بر استمرار اجرای پرسش مهر ریاست محترم جمهوری و با هدف پرورش روحیه مشارکت‌جویی، پرسشگری و ایجاد روحیه اعتمادبه‌نفس و خودباوری، شیوه‌نامه اجرایی بیست و ششمین فراخوان ملی پرسش مهر (سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴) در سطح دانش‌آموزان و فرهنگیان سراسر کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور به شرح زیر اعلام می‌گردد.

استفاده از ظرفیت رسانه‌های گروهی برای تبیین و اطلاع‌رسانی فرآیند برنامه و همچنین تعامل ویژه با استانداران و فرمانداران به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها برای حضور در برنامه‌های مرتبط با این فراخوان و تعامل و استفاده از ظرفیت کلیه دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان مورد تأکید می‌باشد.

پرسش مهر، پرسش یا مجموعه پرسش‌هایی است که در مراسم آغازین سال تحصیلی و نواختن زنگ شروع مدارس توسط رئیس‌جمهور برای دانش‌آموزان مطرح می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند در قالب مسابقات فرهنگی و هنری در رشته‌های گوناگون و در سطح واحدهای آموزشی دوره‌های تحصیلی مختلف در این طرح ملی شرکت کنند و به این پرسش‌ها پاسخ دهند.

بیست و ششمین دوره پرسش مهر در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ با حضور جناب آقای دکتر پزشکیان، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در آئین بازگشایی مدارس آغاز شد.

رئیس محترم جمهور با مطرح نمودن این پرسش که “آیه شریفه‌ی «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»چه پیام‌هایی دارد و چگونه می‌توانیم برای عملی شدن آن در زندگی فردی و اجتماعی نقش‌آفرینی کنیم؟” فرآیند برگزاری این برنامه را آغاز نمودند.

پرسش مهر:

آیه‌ی شریفه‌ی «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» (بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، که خدا اسراف‌کنندگان را دوست نمی‌دارد) چه پیام‌هایی دارد و چگونه می‌توانیم برای عملی شدن آن در زندگی فردی و اجتماعی نقش‌آفرینی کنیم؟


موضوعات:

  1. صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف
  2. ناترازی انرژی و شیوه‌های کمک به رفع آن
  3. اسراف و پیامدهای آن
  4. فرهنگ قناعت
  5. مدیریت پسماند و بازیافت
  6. مسئولیت فردی و اجتماعی در قبال منابع ملی و عمومی
  7. خلاقیت، ابتکار و فناوری‌های نوین برای صرفه‌جویی در مصرف و مقابله با اسراف

اهداف:

  1. تقویت ارتباط فکری و روحی دانش‌آموزان در نسبت با اولویت‌های کلان کشور
  2. نگاه خلاقانه و نوآوری در مواجهه با چالش‌های ملی
  3. ایجاد تعامل و ارتباط مؤثر بین دانش‌آموزان و بالاترین مقام اجرایی کشور
  4. کمک به دانش‌آموزان برای آشنایی با مسائل ملی و احساس مسئولیت در قبال آن‌ها
  5. پرورش روحیه جستجوگری و پژوهشگری
  6. افزایش روحیه نشاط، شادابی و امید در جامعه و دانش‌آموزان
  7. تقویت روحیه مشارکت، همدلی و همکاری بین دانش‌آموزان و معلمان

مخاطبین:

  1. دانش‌آموزان دختر و پسر تمام دوره‌های تحصیلی سراسر کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور.
  2. فرهنگیان و معلمان کلیه دوره‌های تحصیلی شاغل در وزارت آموزش و پرورش.
  3. دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان.

تذکر ۱: مدیران، معاونین، دبیران، آموزگاران، مربیان، مشاوران، کارکنان و کارشناسان اداری از ستاد تا مناطق نیز مشمول بند2 می‌باشند.
تذکر ۲: نیروهای آزاد شاغل در مدارس غیردولتی نیز می‌توانند در این فراخوان شرکت نمایند.
تذکر ۳: نیروهای خرید خدمات آموزشی و پرورشی مدارس نیز می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.


عناوین و رشته‌های فراخوان پرسش مهر:

۱. بخش اصلی (ویژه دانش‌آموزان)

  • انشای مهر
  • “پاسخِ مهر” انفرادی (یادداشت کوتاه)
  • “پاسخ مهر” همگانی (نقاشی همگانی برای دوره ابتدایی و نگاشت همگانی برای دوره‌های متوسطه اول و دوم)

نکته مهم: برنامه‌ریزی مدیران و معلمان مدارس جهت مشارکت تمامی دانش‌آموزان در بخش اصلی فراخوان در مدرسه و کلاس‌های درسی الزامی می‌باشد.

۲. بخش فرعی (فرهنگی – هنری)

ویژه دانش‌آموزان:

  • ادبی: شعر، داستان کوتاه.
  • رسانه و فضای مجازی: پادپخش (پادکست)، نماپاد (ویدئوکست).
  • هنرهای تجسمی: پوستر، عکاسی، طراحی (مداد، زغال)، نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ و رنگ‌روغن)، خوشنویسی (نستعلیق و شکسته)، موشن‌گرافی، نقاشی‌خط، کاریکاتور.
  • هنرهای نمایشی: فیلم کوتاه (مستند، داستانی، نماهنگ و پویانمایی).
  • هنرهای آوایی: سرود همگانی، سرود گروهی.

ویژه فرهنگیان:

  • ادبی: شعر، داستان کوتاه.
  • رسانه و فضای مجازی: پادپخش (پادکست)، نماپاد (ویدئوکست).
  • هنرهای تجسمی: پوستر، عکاسی، طراحی (مداد، زغال)، نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ و رنگ‌روغن)، خوشنویسی (نستعلیق و شکسته)، موشن‌گرافی، نقاشی‌خط، کاریکاتور.
  • هنرهای نمایشی: فیلم کوتاه (مستند، داستانی، نماهنگ و پویانمایی)، نمایشنامه‌نویسی.
  • تحقیق و پژوهش: تجربه‌نگاری، ایده‌های نو.

جدول شماره ۱: فرآیند اجرای بیست و ششمین فراخوان ملی پرسش مهر ریاست محترم چمهوری (از مدرسه تا کشوری)

ردیفمراحل برگزاریزمان اجراتوضیحات
۱اطلاع‌رسانی به مخاطباناز ۲۰ مهرماه 1404تبیین موضوع، خلق و تولید آثار، طرح در شورای مدرسه، معرفی در صبحگاه مدرسه، همکاری با معلمان دروس عمومی جهت معرفی طرح، تشکیل دبیرخانه استانی.
۲ثبت‌نام در سامانه نورینو۲۰ مهر تا ۳۰ آذرماه 1404دانش‌آموزان و فرهنگیان شرکت کننده در فراخوان،
الزاماً بايد مشخصات خود را در سامانه نورينو ثبت
نمايند. سپس اثر را به مدرسه تحويل دهند. مدرسه نیز پس از تجمیع آثار، آن‌ها را تحويل دبیرخانه منطقه نمايد.
۳داوری و ارسال آثار برگزیده دانش‌آموزان توسط منطقه‌۱ الی ۳۰ دی‌ماه 1404دریافت دستی آثار، داوری و اعلام نتیجه مرحله منطقه (آثار برگزيده دانش‌آموزان، پس از داوری، در بخش اصلی به صورت دستی ودر بخش فرعی در قالب فايل برای دبیرخانه استانی ارسال خواهد شد)
۴داوری آثار برگزیده دانش‌آموزان توسط دبیرخانه استانیبهمن و اسفندماه 1404دبیرخانه استان
۵تحویل آثار دانش‌آموزان و فرهنگیان به دبیرخانه کشوری پس از تجمیع۱۵ و ۲۰ فروردین‌ماه 1405دریافت دستی آثار، داوری و اعلام نتیجه مرحله کشوری (آثار برگزیده دانش‌آموزان پس از داوری برابر سهمیه اعلام‌شده در جدول شماره 3، به‌صورت دستی در بخش اصلی و در قالب فایل برای دبیرخانه کشوری ارسال خواهد شد).
لازم به ذکر است آثار فرهنگیان محترم پس از داوری در مرحله استانی، به‌صورت فایل اثر تحویل دبیرخانه کشوری خواهد شد.
۶برگزاری کنگره ملی پرسش مهرتیرماه 1405با حضور رئیس‌جمهور محترم و دانش‌آموزان و فرهنگیان برگزیده رشته‌های مختلف

جدول شماره ۲: سطوح برگزاری بیست و ششمین فراخوان ملی پرسش مهر ریاست محترم چمهوری بر اساس دوره‌های تحصیلی

مخاطبمرحله مدرسه‌ایمرحله منطقه‌ایمرحله استانیکنگره ملی
مقطع ابتدایی (دوره اول و دوم)
مقطع متوسطه اول
مقطع متوسطه دوم
فرهنگیان

نحوه ثبت‌نام و ارسال اثر:

  • ثبت‌نام دانش‌آموزان و فرهنگیان از پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس (my.medu.ir)، در قسمت نورینو، بخش پرسش مهر از تاریخ 25 مهرماه 1404 لغایت 30 آذرماه 1404 امکان‌پذیر خواهد بود.
  • رشته‌های بخش اصلی در زمان ساعات آموزشی مدارس (برای مثال انشای مهر در ساعت درس ادبیات فارسی و…) در قالب یکسان – که در پیوست آورده شده – توسط دانش‌آموزان نوشته و جمع‌آوری می‌شود و سپس این آثار به معاونت پرورشی منطقه/شهرستان تحویل می‌گردد.
  • ارائه آثار در بخش فرعی مرحله مدرسه، منطقه و استان به‌صورت فیزیکی/دستی انجام خواهد شد و برگزاری فراخوان در این مراحل به‌صورت حضوری خواهد بود. اما در مرحله کشوری، صرفاً فایل یا تصویر باکیفیت اثر به همراه مشخصات دانش‌آموز و فرهنگیان به دبیرخانه کشوری ارسال خواهد شد.

نکات مهم:

  • پذیرش آثار در هر مرحله، منوط به احراز ثبت‌نام در سامانه نورینو خواهد بود. آثاری که ثبت‌نام آن‌ها در سامانه انجام نشده باشد، از دور رقابت حذف خواهند شد.
  • در بخش دانش‌آموزی، کلیه آثار ارسالی به مرحله کنگره ملی از دوره تحصیلی متوسطه دوم خواهند بود (به غیر از رشته‌های همگانی).
  • در بخش دانش‌آموزی، بهترین آثار به ترتیب امتیاز فضلی بدون در نظر گرفتن پایه تحصیلی به دبیرخانه کشوری ارسال می‌شود.
  • آثار برگزیده دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه، پس از داوری در استان مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت. آثار برتر دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، پس از بررسی به کنگره ملی پرسش مهر معرفی می‌شوند.
  • آثار فرهنگیان در مرحله مدرسه و منطقه بدون داوری به دبیرخانه استانی ارسال می‌گردد و در مرحله استان داوری شده و به دبیرخانه کشوری ارسال می‌شود. معلمان مدارس غیردولتی نیز می‌توانند از این طریق در این فراخوان شرکت نمایند.
  • معلمان و فرهنگیان شرکت‌کننده تنها در یک رشته می‌توانند شرکت نمایند.
  • معلمان و فرهنگیان شرکت‌کننده در هر رشته تنها یک اثر می‌توانند ارسال نمایند.
  • ارسال تمامی آثار دانش‌آموزان و فرهنگیان (به‌صورت فیزیکی و یا تصویر باکیفیت) به دبیرخانه کشوری برای برگزاری نمایشگاه پایانی مورد تأکید می‌باشد. (آثار داوری‌شده و برگزیده به‌صورت مجزا و سایر آثار به‌صورت مجزا ارسال گردد)

جدول شماره ۳: فهرست رشته‌های فراخوان، براساس مقاطع تحصیلی/جنسیت و سهمیه هر استان برای ارسال به دبیرخانه کشوری (دانش‌آموزی)

ردیفعناوین و رشته‌هادوره‌های تحصیلیسهمیه تعداد آثار ارسالی از استان به دبیرخانه کشوری دوره متوسطه دومتوضیحات
گروه بندی استان‎‌ها (به جدول 5):
دوره ابتداییدوره متوسطهالفبج
دخترپسردخترپسردخترپسر
1انشای مهر******نوشتن انشا در ساعات آموزشی مانند درس ادبیات فارسی در تمامی مدارس مطابق قالب پیوست
2پاسخ مهر******پاسخ کوتاه به سؤالات رئیس‌جمهور محترم مطابق قالب پیوست
3نقاشی همگانی ******نقاشی همگانی مرتبط با سؤال رئیس‌جمهور محترم در کاغذهای متری، پارچه، بنر و بوم
4نگاشت همگانی ******نوشتن پاسخ کوتاه به سؤالات رئیس‌جمهور محترم در کاغذهای متری، پارچه، بنر و بوم به‌صورت همگانی
5شعر 775533 
6داستان کوتاه 775533 
7فیلم کوتاه(مستند، داشتانی، نماهنگ، پویانمایی)775533سهمیه براساس کیفیت و بدون در نظر گرفتن گرایش
8نقاشی(آبرنگ، رنگ روغن و مدادرنگی)775533سهمیه براساس کیفیت و بدون در نظر گرفتن گرایش
9طراحی(مداد، زغال) 775533سهمیه براساس کیفیت و بدون در نظر گرفتن گرایش
10پوستر 775533 
11عکاسی 775533 
12نقاشی خط 775533 
13خوشنویسی(نستعلیق و شکسته)775533سهمیه براساس کیفیت و بدون در نظر گرفتن گرایش
14موشن گرافی 775533 
15پادپخش✅*775533*دانش‌آموزان ابتدایی دوره دوم
16نماپاد✅*775533*دانش‌آموزان ابتدایی دوره دوم
17کاریکاتور 775533 
18سرود همگانی444444دوره اول و دوم ابتدایی، متوسطه اول و دوم به تفکیک جنسیت
19سرود گروهی332211تلفیقی یا محلی

جدول شماره 4: فهرست رشته‌های بیست و ششمین فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری (فرهنگیان)

ردیفعناوین و رشته‌هاسهمیه تعداد آثار ارسالی از استان به دبیرخانه کشوریتوضیحات
استان‌های گروه الفاستان‌های گروه باستان‌های گروه ج
1شعر432 
2داستان کوتاه432 
3نقاشی(مدادرنگی، ابرنگ، رنگ روغن)432 
4فیلم کوتاه(مستند، پویانمایی، نماهنگ، داستانی)432 
5نقاشی خط432 
6موشن گرافی432 
7پادپخش432 
8طراحی(مداد، زغال)432 
9نماپاد432 
10پوستر432آثاری که تماماً با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده باشند حذف خواهند شد
11عکاسی432 
12خوشنویسی(نستعلیق، شکسته)432 
13کاریکاتور432 
14نمایشنامه نویسی432 
15تجربه نگاری*432* مطابق با قالب مندرج در صفحه بعد
16ایده‌های نو*432* مطابق با قالب مندرج در صفحه بعد

نکات مهم بخش فرهنگیان:

در رشته‌های «تجربه‌نگاری» و «ایده‌های نو» توجه به نکات زیر ضروری است:

آثار باید در برگه A4 و حداقل ۳ و حداکثر ۵ صفحه، با فونت B nazanin ۱۴ ارسال شود.

تجربه‌نگاری: این بخش باید به گونه‌ای باشد که یک تجربه عملی و آزموده‌شده در کلاس درس یا مدرسه را به شکلی ساختاریافته و قابل‌انتقال شرح دهد. آثار این بخش می‌بایست طبق قالب زیر تهیه و تنظیم شوند:

بخش‌های قالبتوضیح
1) عنوان تجربهواضح و جذاب. مثال: «روش من برای حل یا کاهش این مشکل در بین دانش‌آموزان و اولیا»
2) خلاصه اجرایی (چکیده)در حداکثر 5 خط: چه کردید؟ چه نتیجه‌ای گرفتید؟
3) زمینه و مسئلهچه مشکلی در کلاس/مدرسه وجود داشت که شما را به اجرای این ایده واداشت؟
4) شرح اقدامات (گام به گام)دقیقاً چه کارهایی کردید؟ منابع مورد نیاز چه بود؟ (این بخش بسیار مهم است.)
5) نتایج و شواهدچه تغییراتی مشاهده کردید؟ (با مثال عینی یا نقل‌قول از دانش‌آموز)
6) نکات کلیدی برای همکاراناگر همکار دیگری بخواهد این کار را تکرار کند، چه باید بداند؟
7) پیوند با پرسش مهر ریاست محترم جمهور و اهداف آناین تجربه به کدام‌یک از اهداف پرسش مهر کمک می‌کند؟

ایده‌های نو: این بخش برای ایده‌هایی است که هنوز اجرا نشده‌اند اما ظرفیت بالایی برای حل مشکلات یا ایجاد نوآوری دارند. آثار این بخش می‌بایست طبق قالب زیر تهیه و تنظیم شوند:

بخش‌های قالبتوضیح
1) عنوان ایدهمثال: «ایده استفاده از بازی‌های رایانه‌ای مثل … در حل مشکل …»
2) شرح مسئلهدقیقاً چه مشکلی را می‌خواهید حل کنید؟
3) شرح ایده و سازوکار اجراایده شما چیست؟ چگونه عمل می‌کند؟
4) گروه هدفاین ایده برای کدام پایه تحصیلی یا چه حوزه‌ای است؟
5) نوآوری ایدهچه چیزی این ایده را از روش‌های متداول متمایز می‌کند؟
6) نتایج مورد انتظاردر صورت اجرا، چه پیامدهای مثبتی پیش‌بینی می‌کنید؟
7) موانع و راه‌حل‌های احتمالیچه چالش‌هایی ممکن است وجود داشته باشد و چگونه می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد؟

جدول شماره 5: لیست گروه‌بندی سهمیه استانی کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری

استان‌های گروه الف
(جمعیت دانش‌آموزی بالای 1 میلیون نفر)
شهر تهران، شهرستان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان
استان‌های گروه ب
(جمعیت دانش‌آموزی 500 هزار الی 1 میلیون نفر)
مازندران، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، سیستان و بلوچستان، هرمزگان
استان‌های گروه ج
(جمعیت دانش‌آموزی تا 500 هزار نفر)
اردبیل، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، گلستان، یزد

ضوابط عمومی:

  • تعداد آثار دریافتی دانش‌آموزان از استان به دبیرخانه کشوری، بر اساس جدول شماره 3 «فهرست رشته‌های فراخوان، بر اساس مقاطع تحصیلی/جنسیت و سهمیه هر استان برای ارسال به دبیرخانه کشوری (دانش‌آموزی)» خواهد بود. سهمیه رشته‌های اصلی متعاقباً اعلام خواهد شد. تعداد آثار دریافتی فرهنگیان از استان به دبیرخانه کشوری نیز همانند توضیحات جدول شماره 4 و فارغ از جنسیت، رسته شغلی و… فرهنگیان خواهد بود.
  • مجدد خاطرنشان می‌شود ارسال تمامی آثار (به صورت فیزیکی و یا تصویر باکیفیت) به دبیرخانه کشوری برای برگزاری نمایشگاه جانبی «کنگره ملی بیست‌وششمین پرسش مهر ریاست محترم جمهوری» مورد تأکید است. (آثار داوری‌شده و برگزیده به‌صورت مجزا و سایر آثار به‌صورت مجزا ارسال گردد.)
  • به غیر از رشته‌های فیلم کوتاه، سرود همگانی و سرود گروهی، سایر رشته‌های مسابقات انفرادی می‌باشند. در رشته فیلم کوتاه، جوایز صرفاً به کارگردان و مربی؛ در رشته سرود همگانی، به 5 نفر از عوامل اصلی اثر؛ و در رشته سرود گروهی، علاوه بر اعضای گروه، به ۳ نفر از عوامل اصلی اثر اهدا خواهد شد.
  • به تشخیص هیأت داوران و دبیر جشنواره، شرکت‌کنندگان در صورت نیاز به اصل اثر و یا اجرای حضوری، آمادگی ارسال آثار یا حضور جهت اجرا را داشته باشند.
  • تذکر مهم: تأکید می‌شود هیأت محترم داوران استانی، قبل از داوری، نسبت به احراز اصالت آثار خلق‌شده توسط دانش‌آموزان اطمینان حاصل نموده و دبیرخانه استان با تأیید نهایی، آثار برگزیده را به دبیرخانه کشوری ارسال نماید. بدیهی است مسئولیت و عواقب ناشی از کپی‌برداری احتمالی آثار، بر عهده استان می‌باشد.
  • شایسته است استان‌ها نسبت به انتشار پوستر اصلی فراخوان بیست‌وششمین دوره مسابقات پرسش مهر، اقدام نموده و به‌منظور اطلاع‌رسانی، ضمن هماهنگی با رسانه ملی و سایر رسانه‌های استانی، نسبت به انعکاس موضوع از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی اقدام نمایند.
  • ثبت‌نام در فراخوان بیست‌وششمین پرسش مهر ریاست جمهوری در سامانه نورینو (my.medu.ir) انجام می‌گیرد.
  • کلیه اطلاع‌رسانی‌های این فراخوان از طریق کانال‌ @porseshemehr شبکه دانش‌آموزی شاد انجام خواهد شد.

ضوابط اختصاصی:

طبق قالب‌ها و ضوابط مندرج در کتاب راهکارنامه مسابقات فرهنگی‌هنری به عمل می‌آید.

پیوست‌ها:

فایل PDF شیوه‌نامه | نمون‌برگ انشای مهر | نمون‌برگ پاسخ مهر | پوستر و اقلام تبلیغاتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا