موضوع و رشته های جشنواره: ریاضیات و آمار، شیمی، فلسفه، علوم فنی و مهندسی، فیزیک، علوم کشاورزی، باغداری و دامپروری، زبان و ادبیات عرب، تاریخ، علوم زیستی و بهداشت، علوم تربیتی، روانشناسی، دین و اخلاق، زبان و ادبیات فارسی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم کامپیوتر، هنر و معماری، زبان شناسی و زبان های خارجی، مدیریت، علوم جغرافیا و زمین شناسی، علوم اجتماعی و سیاسی، شعر (بزرگسال، کودک و نوجوان)، داستان (بزرگسال، کودک و نوجوان)، خاطرات، زندگی نامه
مخاطبین: تمامی همکاران شاغل در مدارس، مراکز پرورشی و ادارات
مهلت ارسال اثر: 31 فروردین 1401
نحوه ارسال اثر: ارسال دو (2) نسخه از اثر خود به آدرس دبیرخانه دریافت آثار جشنواره کتاب سال معلم “معلمان مولف” (نشانی: تهران- شهرری- خیابان فداییان اسلام- چهار راه دیلمان- کانون فرهنگی تربیتی سمیه، کد پستی:۱۸۶۱۸۱۳۱۱۱)
ارتباط با دبیرخانه: ۰۲۱۵۵۰۶۶۳۹۷ و ۰۲۱۳۶۸۰۲۰۳۶
در راستای اجرای هدف عملیاتی ۸) افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و مدرسه و معلمان و دانش آموزان در رشد و تعالی کشور در عرصه های دینی، فرهنگی، اجتماعی در سطح محلی و ملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی/ فعالیت ۶-۸) تقویت شایستگی های حرفه ای و اعتقادی مدیران و معلمان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و موثر ایشان در برنامه های تربیتی و فعالیت های پرورشی مدارس ذیل برنامه ۲۷ با عنوان بازنگری در برنامه ها و فعالیت های فوق برنامه با تأکید بر تقویت ایفای نقش تربیتی و مشارکت مؤثر معلمان در تدوین و اجرای برنامه ها و فعالیتها از زيرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی، برنامه ابلاغی سال ۱۴۰۰، موضوع بخشنامه ی شماره ۱۴۰/۱۱۶ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۹ شیوه نامه جشنواره کتاب سال معلم (معلمان مولف) ارسال می گردد.
اهداف:
- شناسایی و معرفی فرهنگیان مؤلف؛
- کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه فرهنگیان؛
- حفظ استقلال و هویت فرهنگی؛
- تکریم و قدرشناسی از پدیدآورندگان متعهد و متخصص کتاب در بین فرهنگیان کشور؛
- استفاده از آثار فرهنگیان در جشنواره های کتابخوانی آموزش و پرورش؛
- زمینه سازی جهت توسعه فرهنگ مکتوب و تجربه نگاری تربیتی در بین فرهنگیان؛
- دست یابی به اندوخته های تجربی و تالیف شده در قالب کتاب تمامی همکاران مدارس، مراکز پرورشی و ادارات؛
- حمایت مادی و معنوی از معلمین مولف برگزیده جشنواره؛
مخاطبین:
تمامی همکاران شاغل در مدارس، مراکز پرورشی و ادارات داخل و خارج از کشور (رسمی، پیمانی، قراردادی، حق التدریس و …)
تبصره: تمامی کارکنان و کارشناسان اداری، مدیران، معاونین، مربیان، مشاوران تربیتی تحصیلی و شغلی و نیروهای بازنشسته نیز می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
شورای سیاست گذاری:
- معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش
- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور
- معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان
- معاون فرهنگی دانشگاه شهید رجایی
- مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی
- مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی
- مدیر کل انتشارات و فن آوری آموزشی سازمان پژوهش
- مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران
- مدیر عامل انتشارات منادی تربیت
- مدیر عامل انتشارات مدرسه
- مدیر عامل انتشارات کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان
- مدیر کل آموزش و پرورش استان میزبان جشنواره
شورای برنامه ریزی جشنواره:
- مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی (رئیس شورا)
- معاون ساماندهی منابع آموزشی- تربیتی دفتر انتشارات و فن آوری آموزشی
- معاون پرورشی و فرهنگی استان میزبان جشنواره
- معاون برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی هنری
- کارشناس کتاب و توسعه فعالیتهای کتابخوانی وزارت آموزش و پرورش
- کارشناس آفرینش های ادبی فرهنگی
- دو نفر صاحب نظر در حوزه کتاب به تشخیص رئیس شورا
- مدیر عامل انتشارات منادی تربیت
- رئیس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی استان میزبان
اعضای کمیته استان:
- مدیر کل
- معاون پرورشی و فرهنگی
- معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی
- رئيس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی
- رئيس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی
- رئیس گروه تحقیق و پژوهش
- معاون آموزش نیروی انسانی
- دو نفر صاحب نظر به انتخاب مدیر کل استان
ماده ۱: تعاریف
- تأليف: پدید آوردن اثری که محصول خلاقیت ذهن و هنر نویسنده و یا نتیجه تحقیق و ابتکار او باشد و کپی از کار دیگران محسوب نشود.
- احیای متون (تصحيح): به معنای بازخوانی، بازنویسی و آماده سازی یک متن بر اساس نسخ معتبر و ارائه نزدیک ترین متن به نوشته مؤلف است.
- ترجمه: برگردان درست و دقیق کتاب از زبانهای دیگر به فارسی است.
ماده ۲: ساختار و ارکان جشنواره
- دبیر علمی: دبیر علمی از میان شخصیت های علمی- فرهنگی با پیشنهاد مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی در طول زمان برگزاری منصوب می شود و عهده دار وظایف زیر است:
- معرفی استادان و صاحب نظران طراز اول گروه های مختلف علمی به مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزات متبوع به عنوان داوران
- تشکیل جلسات هیئت داوری و نظارت بر روند داوریها
- ارائه گزارش مکتوب و مستند روند داوری به شورای سیاست گذاری
- هیئت داوران: هیئت داوران شامل ۲۰ گروه علمی از میان استادان و صاحب نظران هستند که با پیشنهاد دبیر علمی تعیین می شوند و با دعوت دبیر علمی آغاز به کار می نمایند. تعداد داوران هر گروه حداقل ۳ نفر است که توسط دبیر علمی بر همه مراحل سه گاه داوری نظارت خواهند داشت.
- دبیرخانه اجرایی: دبیرخانه اجرایی زیر نظر دبیر اجرایی جشنواره معاون پرورشی و فرهنگی استان میزبان فعالیت می کند.
وظایف دبیر اجرایی عبارتند از:- برنامه ریزی برای تشکیل دبیرخانه جشنواره
- تشکیل کارگروه های مختلف جشنواره
- نظارت بر عملکرد کارگروه های ایجاد شده
- بررسی و تصویب دستورالعمل اجرایی
- تهیه و ارائه گزارش های مورد نیاز
- انجام سایر وظایف محول شده
- تامین امکانات و ملزومات مورد نیاز جشنواره اماده
ماده 3: فرآیند انتخاب:
دبیرخانه جشنواره معلمان مولف، با اطلاع رسانی به نحو مقتضی، از تمام فرهنگیان مؤلف، مترجم و مصحح کشور دعوت می کند تا آثار خود را که برای نخستین بار منتشر کرده اند، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- آثار ارسالی در بازه زمانی (1399/07/01 تا 1401/01/31) منتشر شده باشند.
- کتاب ها کمک درسی و عکس برداری شده نباشند.
- کتاب دارای شابک، فیپا، و برگه ی اعلام وصول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
- آثار دریافت شده بازگردانده نخواهد شد.
ماده ۴: جدول زمانبندی اجرای جشنواره:
ماده ۵: داوری و انتخاب آثار برگزیده طی سه مرحله صورت می پذیرد:
مرحله اول: ابتدا تمام کتابهای دریافت شده هر گروه در جلسه ای مشترک توسط سه نفر از هیئت داوری گروه مربوط به نظارت دبیر علمی، ارزیابی می شود و آثار با رأی اکثریت اعضا به مرحله بعد راه می یابند.
مرحله دوم: کتاب های راه یافته به مرحله دوم داوری توسط سه تن از داوران – که به انتخاب هیئت داوران هر گروه خواهند بود – بررسی می شوند و نتیجه ارزیابی در فرم های ویژه ای که توسط دبیرخانه اجرایی بدین منظور تهیه می شود، درج می گردد.
مرحله سوم (نهایی): هیئت داوران آثاری را که بالاترین امتیاز را در مرحله دوم کسب کرده اند را انتخاب و معرفی می نمایند.
ماده ۶: معیارهای داوری:
معیارهای ارزیابی آثار برگزیده یا شایسته تقدیر عبارتند از:
- تاثیر گذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی کشور
- تازگی و نوآوری در موضوع، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب
- رعایت استانداردها در ساخت، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و واژگان
- رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ در آثار تحقیقی و پژوهشی
- بهره مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی
- ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب
- استحکام و زیبایی زبان
- التزام به ارزش های فرهنگی، دینی و انسانی
- برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب
- رعایت استانداردهای تألیف، تصحیح و ترجمه
- پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف چینی، صفحه آرایی، چاپ، صحافی و طراحی جلد
آماده ۷: موضوعات:
ردیف |
رشته |
1 |
ریاضیات و آمار |
2 |
شیمی |
3 |
فلسفه |
4 |
علوم فنی و مهندسی |
5 |
فیزیک |
6 |
علوم کشاورزی، باغداری و دامپروری |
7 |
زبان و ادبیات عرب |
8 |
تاریخ |
9 |
علوم زیستی و بهداشت |
10 |
علوم تربیتی |
11 |
روانشناسی |
12 |
دین و اخلاق |
13 |
زبان و ادبیات فارسی |
14 |
تربیت بدنی و علوم ورزشی |
15 |
علوم کامپیوتر |
16 |
هنر و معماری |
17 |
زبان شناسی و زبان های خارجی |
18 |
مدیریت |
19 |
علوم جغرافیا و زمین شناسی |
20 |
علوم اجتماعی و سیاسی |
21 |
شعر (بزرگسال، کودک و نوجوان) |
22 |
داستان (بزرگسال، کودک و نوجوان) |
23 |
خاطرات |
24 |
زندگی نامه |
ماده ۸: جایزه:
جایزه کتاب برگزیده سال شامل تندیس، جایزه نقدی و لوح تقدیر به امضای وزیر آموزش و پرورش و جایزه شایسته تقدیر سال شامل جایزه نقدی و لوح تقدیر به امضای معاون پرورشی و فرهنگی خواهد بود.
تعیین نوع، میزان و نحوه اعطای هدایای برگزیدگان به پیشنهاد دبیرخانه اجرایی و تصویب مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی می باشد.
تبصره ۱: میزان هدایای مربوط به بخش ترجمه ۳۰ درصد کمتر از هدایای بخش تألیف و تصحیح است.
تبصره ۲: در صورتی که پدیدآورندگان اثر برگزیده یا شایسته تقدیر بیش از یک نفر باشند، متناسب با سهم هر فرد، جوایز بین افراد تقسیم می شود. مرجع تشخیص تقسیم جوایز، در صورت وجود قرارداد، قرادادهای پدیدآورندگان با ناشران خواهد بود. در صورت عدم وجود قرارداد، بر اساس سایر قرائن خواهد بود.
تبصره 3: در صورت انتخاب مشترک دو یا چند اثر به عنوان اثر برگزیده یا شایسته تقدیر جایزه مربوطه به صورت مساوی تقسیم بین آنها تقسیم می شود.
ماده ۹: سایر مقررات:
- ملاک سال انتشار، شناسنامه کتاب است.
- مجموعه مقالاتی که به صورت کتاب چاپ شده اند از دایره انتخاب و داوری جشنواره خارج است، مگر اینکه ” وحدت موضوعی” بر آن حاکم باشد. شایان ذکر است میزان جایزه بر اساس قرارداد فیمابین ناشران با گردآورندگان و نویسندگان یا مترجمان اهدا می شود.
- هر مجلد از کتاب های دوره ای، در صورت استقلال محتوایی حکم یک کتاب مستقل را دارد؛ در غیر این صورت، بررسی کتاب منوط به انتشار بیش از نیمی از مجلدات است. مرجع تشخیص این امر مقدمه کتاب، توضیح پدیدآورندگان، استعلام از ناشر کتاب و قرارداد بین ناشر و مؤلف است.
ماده ۱۰: مسئولیت اجرا:
مسئولیت اجرای “جشنواره کتاب سال معلم (معلمان مولف)” بر عهده ی اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش می باشد و دبیرخانه اجرایی این جشنواره در شهرستانهای استان تهران مستقر می باشد.
ماده ۱۱: اطلاع رسانی:
کلیه موارد مربوط به اطلاع رسانی جشنواره بزرگ معلمان مولف از طریق شبکه دانش آموزی شاد، کانال Authorteachers @ خواهد بود.