نمایشنامه خوانی:
نمایشنامه خوانی رویکردی جدید در تئاتر جهان و به تبع آن ایران است. نمایشنامه خوانی در رایج ترین شکل خود شیوه ای است در خوانش متن، که توسط نقش خوان ها و از روی متن هایی که در دست دارند صورت می پذیرد و یکی از نقش خوان ها توضیحات نوشته شده در نمایشنامه را می خواند، در نمایشنامه خوانی لحن ها، حس ها و موقعیت های اثر با بیان صداپیشه منعکس خواهد شد. برای انتخاب متن مناسب نمایشنامه خوانی بهتر است آثاری را انتخاب نمائیم که علاوه بر دارا بودن موقعیت های جذاب نمایشی، از نظر ادبی و شنیداری نیز ارزشمند باشند.
شرایط و ضوابط:
- حداکثر اعضای گروه در نمایشنامه خوانی 10 نفر می باشد. (8 نفر دانش آموز به همراه مربی یا معاون پرورشی و مربی فنی)
- در انتخاب متون و ادبیات نمایشی برای این رشته، به دارا بودن عناصر مرتبط و هماهنگ از قبیل دیالوگ، پیرنگ و… توجه شود.
- اجرای یک متن کافی است اما در صورت تمایل می توان دو اجرا، با دو متن متفاوت ارائه شود (متن اول براساس محتوای کتب درسی پایه تحصیلی همان گروه).
- اعضای گروه دو اجرا باید ثابت باشد. اعضای اصلی این فعالیت: مربی پرورشی، مربی فنی(کارگردان)، صحنه خوان ونقش خوانان.
- استفاده از افکت و موسیقی مناسب توصیه می شود.
- به همراه فیلم ارسالی نمون برگها، متن فیلم (بصورت word و pdf )، ارائه فایل بروشور و پوستر (به دو صورت psd و jpg ) و چند قطعه عکس از پشت صحنه ی فیلم، تحویل داده شود.
- مدت زمان اجرای نمایش:
- دوره اول و دوم ابتدایی: حداقل 10 و حداکثر 20 دقیقه
- دوره اول متوسطه: حداقل 15 و حداکثر20 دقیقه
- دوره دوم متوسطه: حداقل 15 و حداکثر 25 دقیقه
نمونه اثر:
ملاک های داوری:
فرم ها و مستندات:
منابع:
- سایت های معتبر اینترنتی
- شیوه نامه مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور