شیوه نامه هفتمین جشنواره کتابخوانی کتاب نوش

هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی «کتاب نوش» (دانایی توانایی سابق)

مخاطبین: دانش آموزان علاقه‌مند در کلیه دوره های تحصیلی

سطوح برگزاری جشنواره:

  1. دوره ابتدایی:
    • پایه های اول تا چهارم: مرحله مدرسه و شهرستانی
    • پایه های پنجم و ششم: مرحله مدرسه و شهرستانی و استانی
  2. دوره متوسطه:
    • انجام فعالیت های سایت جشنواره و کسب امتیاز

مهلت ثبت نام، خرید کتب و شرکت در جشنواره: از ابتدای اسفندماه 1402

سامانه ثبت نام جشنواره: نورینو در سامانه my.medu.ir

ارتباط با دبیرخانه: ketabnoush.ir

 

شیوه نامه هفتمین جشنواره کتابخوانی کتاب نوش

سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲

در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، معاونت پرورشی و فرهنگی به منظور آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با کتاب های مناسب و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، هفتمین جشنواره کتابخوانی دانش آموزی «کتاب نوش» را آغاز می کند. انتظار می رود، معاونین محترم پرورشی و فرهنگی و رؤسای محترم ادارات فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی سراسر کشور، همانند شش دوره‌ی گذشته، برای اجرای مطلوب این حرکت فرهنگی و آینده ساز، نهایت تلاش خود را مبذول نموده تا همه با هم سهمی در ارتقاء فرهنگ فرزندان ایران داشته باشیم.

نام این جشنواره که پیش از این با عنوان جشنواره دانایی توانایی شناخته شده بود ، با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که می فرمایند: «کتاب غذا و نوشیدنی روح است» به جشنواره کتاب نوش تغییر کرده است. یکی از اهداف مهم کتاب نوش علاوه بر گسترش فرهنگ مطالعه ، معرفی کتب مناسب و مفید برای دانش‌آموزان می باشد.

شایان ذکر است، شیوه اجرای هفتمین دوره، نسبت به دوره‌های قبل، با تغییراتی همراه است؛ این تغییرات، عمدتاً نتیجه آسیب‌شناسی سنوات قبل ، نظرات کارشناسان حوزه ترویج کتاب و همچنین نظرسنجی های انجام شده از دانش آموزان، می باشد.

یکی از اهدافی که در این دوره مورد توجه قرار گرفته است ، افزایش سطح مهارت های مرتبط با حوزه مطالعه و کتابخوانی دانش آموزان و توانمندسازی معلمان و مربیان حوزه کتاب می باشد، به همین منظور محتواهای تولید شده و اطلاعیه های این جشنواره در سایت کتابنوش ketabnoush.ir و کانال جشنواره کتابنوش در پیام رسان شاد به نشانی ketabnoush @ در دسترس تمام دانش آموزان و همکاران خواهد بود. مقتضی ست عوامل استان ها و مدیران مدارس اهتمام لازم نسبت به معرفی و ارسال مطالب کانال به دانش آموزان را داشته باشند.

 

شیوه ی برگزاری هفتمین دوره جشنواره کتابنوش:

الف) سطوح برگزاری

  • دوره ابتدایی
    1. سطوح برگزاری جشنواره همانند سال های گذشته ، مرحله های مدرسه ، منطقه/شهرستان و استان می باشد.
    2. پایه های تحصیلی اول، دوم، سوم، چهارم، تا سطح منطقه و شهرستان ، پایه های پنجم و ششم تا سطح استان حضور می یابند.
    3. برگزاری و داوری جشنواره در تمامی مراحل به صورت پایه ای می باشد.
    4. برگزاری مرحله مدرسه، منطقه و استانی جشنواره براساس جدول زمانی تعیین شده (جدول شماره ۱-۲) بر عهده استان است.
  • دوره متوسطه اول و دوم:
    1. جشنواره کتابنوش برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم به صورت مرحله ای نمی باشد و شرکت در جشنواره برای این دسته از دانش آموزان به صورت یکپارچه و در باز زمانی تعیین شده در جدول شماره ۲-۲ صورت می گیرد.

ب) نکات مربوط به کتاب ها و نحوه توزیع:

  1. کتاب های انتخاب شده و پیشنهادی در جدول پیوست، برای پنج گروه تحصیلی (اول و دوم)، (سوم و چهارم)، (پنجم و ششم)، (هفتم، هشتم و نهم)، (دهم، یازدهم و دوازدهم) معرفی شده است.
  2. فهرست کتاب ها، تا پایان فرایند جشنواره (مرحله مدرسه، منطقه و استان) ثابت است .هر دانش آموز می تواند در هر مرحله از جشنواره آزادانه کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند اما کتاب هر مرحله باید متفاوت از مرحله قبلی باشد.
  3. با توجه به نظرسنجی های انجام شده از دانش آموزان مبنی بر تأخیر در توزیع کتاب ها و نداشتن فرصت کافی برای مطالعه ، مدیران مدارس می بایست با مراجعه به فروشگاه اینترنتی موسسه منادی تربیت ، بخش جشنواره کتابنوش به نشانی monadi.org و ثبت مشخصات مدرسه ، کتاب های مدنظر دانش آموزان آموزشگاه خود را خریداری کنند. بدیهی است که هزینه خرید کتاب ها بر عهده دانش آموزان می باشد.
  4. در تمامی مراحل جشنواره (مدرسه ، منطقه ، استان و کشور) تامین کتاب و فروش آن به دانش آموزان بر عهده مدیر مدرسه می باشد.
  5. کتاب های جشنواره توسط مدیران مدارس با ۴۰ درصد تخفيف از فروشگاه اینترنتی موسسه منادی تربيت خریداری شده و به منظور حمایت از مدارس و مدرسه محور شدن فعاليت های مرتبط با حوزه کتاب ، مدیران مدارس مجاز هستند مبلغ ۸۰,۰۰۰ ریال به مبلغ تخفيف یافته هر جلد کتاب اضافه نموده و به دانش آموزان بفروشند. مجموع عواید حاصل شده از فروش کتاب ها در اختيار مدیر می باشد.
  6. رعایت کلیه قوانین و مقررات مالی حاکم بر آموزش و پرورش توسط استان و مدیران مدارس الزامی است.

 

پ) نحوه شرکت دانش آموزان در جشنواره:

  • دوره ابتدایی:
    1. دانش آموزان برای شرکت در جشنواره حتماً باید به قسمت نورینو در سامانه my.medu.ir مراجعه کرده و ثبت نام نمایند.
    2. رشته های جشنواره در مقطع دبستان در جدول شماره (۱-۱) آورده شده است. داوری آثار مقطع دبستان در مرحله مدرسه به عهده آموزگار، مرحله منطقه/شهرستان برعهده گروهی از معلمان یا معاونین پرورشی فعال و آگاه در حوزه کتاب و در مرحله استان برعهده کارگروه داوری آثار متشکل از فعالین و مروجین حوزه کتاب ، نویسندگان و مدرسان ادبیات کودک و نوجوان ، اهالی قلم و…. می باشد.
    3. استان در انتخاب تعداد برگزیدگان مقطع دبستان برای شرکت در مرحله بعدی محدودیتی ندارد. با توجه به این که هدف اصلی جشنواره توسعه و ترویج مطالعه است، پیشنهاد میشود، 80 درصد شرکت کنندگان مرحله مدرسه به منطقه راه یابند و ۶۰ درصد از شرکت کنندگان مرحله منطقه، در مرحله استانی حضور یابند. برگزیدگان مقاطع متوسطه اول و دوم بر اساس عملکرد ایشان در سایت جشنواره به نشانی ketabnoush.ir مشخص و تعیین خواهند شد.
  • دوره متوسطه اول و دوم:
    1. دانش آموزان برای شرکت در جشنواره حتماً باید به قسمت نورینو در سامانه my.medu.ir مراجعه کرده و ثبت نام نمایند.
    2. دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم باید در سایت جشنواره به نشانی ketabnoush.ir وارد شده و کنش های تعریف شده ذیل هر کتاب را انجام داده و امتیاز کسب کنند . این کنش ها شامل : شرکت در آزمون ، انجام فعالیت های هنرمندانه و محتوایی می باشد.
    3. دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم می بایست همراه با کتاب ، کد شرکت در آزمون را از مدیر مدرسه دریافت کرده در آزمون شرکت کنند. بدیهی است که بدون داشتن این کد، شرکت در آزمون میسر نخواهد بود.
    4. تعداد راه یافتگان به مرحله کشوری و اختتامیه بر اساس نسبت “شرکت کنندگان در جشنواره” به “کل دانش آموزان استان” تعیین و تخصیص می یابد. بدیهی است که استان های فعال تر ، سهمیه بیشتری را جهت حضور در اختتامیه دریافت خواهند کرد.

جدول (۱-۱) : رشته های جشنواره و شیوه ارائه به تفکیک گروه های تحصیلی و مراحل جشنواره (ویژه دوره ابتدایی)

جدول (۱-۱) : رشته های جشنواره و شیوه ارائه به تفکیک گروه های تحصیلی و مراحل جشنواره (ویژه دوره متوسطه اول و دوم)

ت) ارزیابی و داوری دوره ابتدایی:

با توجه به اینکه ارزشيابی این دوره به صورت کيفی انجام می شود توضيحاتی به منظور بررسی و داوری آثار دانش آموزان ارائه می گردد:

  • ارائه شفاهی: دانش آموزان پس از مطالعه کتاب ، با به خاطر سپردن روند ماجرای داستان آن را با بیان شیوا و رسا برای مخاطب بازگو کنند. و همچنین می توانند در صورت تمایل نظر خود را درباره قصه و داستان بیان کنند. در این فعالیت هدف این است که دانش آموزان با استفاده از ابزار سخنوری به بازآفرینی و تطبیق داستان با تجربیات زیسته خود ، دست یابند. در داوری آثاری با قالب ارائه شفاهی به نکات زیر توجه فرمایید:
    1. دانش آموز مفاهیم اصلی داستان را درک و فهم کرده باشد و بتواند به خوبی انتقال دهد.
    2. بیان و لحن مناسب با فضای قصه و داستان داشته باشد.
    3. روایتی منظم و پیوسته از قصه را بیان کند.
    4. زمان ارائه را مدیریت کند.
    5. از ابزار و امکانات مختلفی برای ارائه استفاده کند.
    6. آمادگی روحی و جسمی داشته باشد .
    7. پیشنهاد می گردد داوران از موقعیت هایی که در داستان پیش آمده ، سوالات خالقانه و تأمل برانگیز طرح نمایند. که میزان تعمیق مفاهیم داستان در ذهن دانش آموزان را بسنجند.
  • بلندخوانی: فعالیتی است که ذیل آن دانش آموز برای جمعی از همسالان خود کتاب را بلند بخواند. در این فعالیت خواندن درست از روی متن کتاب حائز اهمیت بوده و به نوعی سنجش مهارت های خوانداری دانش آموزان می باشد. در داوری آثاری با قالب بلندخوانی به نکات زیر توجه فرمایید:
    1. متن کتاب را درست و بدون غلط بخواند.
    2. کتاب را با لحن مناسب داستان آن و با فراز و فرود بخواند .
  • خلاصه نویسی: خلاصه، بیان مختصر و کوتاه نکات اصلی یک موضوع یا مطلب است. در بسیاری از کشورها مهارت خلاصه کردن، به عنوان بخشی از درس ادبیات، در سالهای پایانی دوره ابتدایی به کودکان آموخته می شود دانش آموز گزارشی مکتوب از روند قصه ارائه می کند که در این فعالیت مهارت نوشتاری دانش آموزان مورد سنجش قرار می گیرد. در داوری آثاری با قالب خلاصه نویسی به نکات زیر توجه فرمایید:
    1. خالصه ای از روایت کلی داستان را نوشته باشد (جامع و کامل باشد).
    2. به اتفاقات اصلی و مهم داستان اشاره کرده باشد.
    3. بازنویسی جمالت و متن کتاب نباید عینا مانند متن کتاب باشد بلکه باید آفریده ی خود دانش آموز باشد.

 

ث) مدرسه ی کتابنوش :

  • به مدیران مدارسی که بيش از ۵۰ درصد دانش آموزان آن ها در جشنواره کتابنوش شرکت نموده و کتاب تهيه کرده باشند؛ تقدیرنامه ی مدیرکل استان ، مشارکت بيش از ۶۰ درصد تقدیرنامه مدیر کل فرهنگی ، هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت ، مشارکت بيش از ۸۰ درصد تقدیرنامه معاون وزیر و مشارکت ۱۰۰ درصدی تقدیرنامه مقام عالی وزارت اهدا خواهد شد.
  • مدارس هر دوره تحصيلی که بيشترین درصد شرکت کننده در سطح منطقه یا شهرستان را داشته باشند ، نشان ویژه مدرسه کتابنوش را دریافت خواهند کرد. این مدارس از امتيازات ویژه ای مانند تجهيز مدرسه به کتابخانه و…. بهره مند خواهند شد.

جدول(1-2): زمان بندی مراحل هفتمین جشنواره «کتابنوش» سال تحصیلی1403-1402 (ویژه دوره ابتدایی)

جدول(1-2): زمان بندی مراحل هفتمین جشنواره «کتابنوش» سال تحصیلی1403-1402 (ویژه دوره متوسطه اول و دوم)

جدول(3): کتاب های انتخاب شده برای هفتمین جشنواره «کتابنوش»
پایه های اول و دوم

 

جدول(3): کتاب های انتخاب شده برای هفتمین جشنواره «کتابنوش»
پایه های سوم و چهارم

 

جدول(4): کتاب های انتخاب شده برای هفتمین جشنواره «کتابنوش»
پایه های پنجم و ششم

 

جدول(5): کتاب های انتخاب شده برای هفتمین جشنواره «کتابنوش»
پایه های هفتم، هشتم و نهم

 

جدول(7): کتاب های انتخاب شده برای هفتمین جشنواره «کتابنوش»
پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم

 

درباره ی مدیر کل

مطلب پیشنهادی

آموزش ثبت نام و بارگذاری اثر در سایت پویش مهر pouyeshemehr.ir

آموزش ثبت نام و بارگذاری اثر در سایت پویش مهر pouyeshemehr.ir 🎥 ویدئو آموزشی ثبت …

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    جوایز را اعلام نمیکنید برای دانش اموزان؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *