دستورالعمل برگزاری اردوهای دانش آموزی

یکی از فعالیت‌هایی كه در عرصه تعلیم و تربیت از قدمت زیادی برخوردار است اردوها هستند. تدوین و ضابطه‌مند کردن اردوهای دانش آموزی در ایران از دیرباز وجود داشته، اما از سال ۱۳۸۲ با تصویب آیین‌نامه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر به صورت قانونمند انجام گرفته است.

در تاریخ ۱۳۸۲/۱۲/۰۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شماره ۵۳۴ برای هماهنگی اردوهای دانشجویی و دانش‌آموزی، ضمن تعریف اردو، اهداف و سیاستهای اردوها، در ماده ۴ این مصوبه نسبت به تهیه و تدوین شیوه‌نامه اردو و ابلاغ آن توسط وزیر آموزش و پرورش به مدارس تأكید کرده است. اولین بار در سال ۱۳۸۳ شیوه‌نامه اجرایی اردو و بازدید دانش‌آموزی با امضای وزیر محترم وقت ابلاغ شد و در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲، پس از بازنگری و اصلاح مجدداً ابلاغ گردید.

از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری اردوهای دانش‌آموزی بویژه مدیران، معاونان، مربیان پرورشی، معلمان و عوامل اجرایی انتظار دارد تا ضمن مطالعه دقیق ضوابط و مقررات مندرج در این دستورالعمل، زمینه تحقق اهداف آن را فراهم نمایند و با به کارگیری تمامی توان خویش بسترهای لازم به منظور استعدادیابی، رشد و شکوفایی، كیفیت بخشی اردوها را فراهم نمایند و با زمینه‌سازی مشاركت فعال و مؤثر آینده سازان عزیز ایران اسلامی و كشور را در مسیر پیشرفت و تعالی، یاری دهند.

در این مقاله فایل pdf دستورالعمل برگزاری اردوهای دانش آموزی به انضمام خلاصه آیین نامه و فرمهای ضروری به صورت word، برای شما مخاطبان گرامی وب سایت نی قلم جمع آوری کرده ایم. امیدواریم این مطلب مورد رضایت شما کاربران گرامی قرار بگیرد.

 

عنوان فایل لینک دانلود
نسخه کامل دستورالعمل برگزاری اردوهای دانش آموزی دانلود (WORD) / دانلود (PDF)
نمون برگهای صدور مجوز اردو دانلود (WORD)/ دانلود (PDF)
نمون برگ رضایت نامه ولی دانش آموز دانلود (WORD) / دانلود (PDF)

 

خلاصه برخی نکات برگزاری اردوهای دانش آموزی:

  1. برگزاری اردو در ایام امتحانات و یک هفته قبل از آن ممنوع است (بجز دوره ابتدایی).
  2. با توجه به زمان بر بودن فرآیند صدور مجوز اردوهای درون شهری و درون شهرستانی پیشنهاد می گردد، متقاضی برگزاری اردو حداکثر ۷۲ ساعت قبل از اعزام، مستندات لازم را تکمیل، ممهور به مهر آموزشگاه و امضای مدیر مدرسه تحویل رابط اردویی نماید.
  3. عوامل اجرایی اردو شامل سرپرست، سرپرست مربی، مربی، مربی همراه، داور، نیروی خدماتی، کمک مربی ویژه همراه اردو است (شرایط و وظایف عوامل اجرایی مطابق دستورالعمل برگزاری اردوها).
  4. حضور سرپرست، سرپرست مربی، مربی و مربی همراه در اردو، باید به صورت کامل و تمام وقت باشد و عواملی از قبیل همراه داشتن فرزند و… که مانع حضور و توجه تمام وقت به دانش آموزان تحت اختیار می شود، ممنوع است.
  5. مسئولیت اجرایی اردو برعهده سرپرست است. سرپرستان و مربیان اردو باید از بین افراد آموزش دیده و توانمند و متناسب با جنسیت و دوره تحصیلی دانش آموزان انتخاب شوند (ترجیحاً مدیرمدرسه، مربی یا معاون پرورشی باشد).
  6. دارا بودن گواهی آموزش ضمن خدمت و گواهی حضور در دوره های آموزش اردویی مبنی بر گذراندن دوره آموزش اردویی و برخورداری از تجربه کافی در این زمینه برای سرپرست و مربیان الزامی است.
  7. به کارگیری و اعزام مربی و عوامل اجرایی کمتر از آنچه در جدول سازماندهی ذکر شده، ممنوع است.
  8. اخذ رضایت نامه کتبی ولی و یا قیم قانونی دانش آموز برای هر برنامه اردویی الزامی است. بررسی صحت امضاء یا اثر انگشت ولی دانش آموز یا قیم قانونی توسط بالاترین مقام اجرایی متقاضی برگزاری اردو انجام می شود. (مدیر مدرسه)
  9. گرفتن رضایت نامه از اولیای دانش‌آموزان دلیلی برای سلب مسئولیت مربیان نیست. هدف از گرفتن رضایت نامه اطلاع والدین دانش‌آموزان از خروج فرزندشان از مدرسه برای رفتن به اردو در زمان و مکان مشخص است.
  10. وظیفه سرپرستی دانش آموز (زیر ۱۸ سال) بر عهده پدر یا جد پدری (ولی قهری) است بنابراین رضایت نامه اردو در صورتی معتبر است که توسط ولی قهری یا درصورت قید حیات نبودن، توسط مادر امضا شده باشد.
  11. قیم نیز به شخصی گفته می‌شود که به واسطه حکم دادگاه برای سرپرستی و نگهداری از طفل تعیین شده است.
  12. رعایت کلیه وظایف مندرج در ماده ۶۸ آیین نامه اجرایی مدارس برای دانش آموزان شرکت کننده در هر برنامه اردو و بازدید الزامی است.
  13. در ماده ۶۸ آیین نامه اجرایی مدارس آمده؛ دانش‌ آموزان‌ در دوران‌ تحصیل‌ موظفند موازین‌ اسلامی‌ و مقررات‌ آموزش‌ و پرورش‌ را در اخلاق‌ و رفتار خویش‌ رعایت‌ کنند که‌ اهم‌ آنها به‌ شرح‌ زیر است‌:
    • رعایت‌ شعائر دینی‌.
    • رعایت‌ ادب‌ و احترام‌ نسبت‌ به‌ مدیر، معاون‌، معلمان‌، مربیان‌ و دیگر کارکنان‌ مدرسه‌.
    • رعایت‌ حسن‌ رفتار و اخلاق‌ و همکاری‌ با سایر دانش‌ آموزان‌.
    • سعی‌ شایسته‌ در تحصیل‌، رعایت‌ مقررات‌ آموزشی‌ و تربیتی‌، انجام‌ فرائض‌ دینی‌ و مشارکت‌ در فعالیتهای‌ اجتماعی‌ مدرسه‌.
    • حضور به‌ موقع‌ در مدرسه‌ و خروج‌ از آن‌ در پایان‌ ساعات‌ مقرر. (حضور در مدرسه‌ در غیر ساعات‌ مقرر برای‌ استفاده‌ از زمین‌ ورزش‌، آزمایشگاه‌، کتابخانه‌، فعالیتهای‌ پرورشی‌ و … منوط به‌ اجازه‌ ولی‌ دانش‌ آموز و موافقت‌ مدیر و به‌ سرپرستی‌ او یا یکی‌ از کارکنان‌ مدرسه‌ مجاز خواهدبود.)
    • حضور مرتب‌ در مدرسه‌ و کلاس‌ درس‌ در تمام‌ مدتی‌ که‌ مدرسه‌ رسماً دایر است‌.
    • رعایت‌ بهداشت‌ و نظافت‌ فردی‌ و همکاری‌ با دانش‌ آموزان‌ دیگر و مسئولین‌ مربوط در پاکیزه‌ نگهداشتن‌ فضای‌ مدرسه‌.
    • استفاده‌ از لباس‌، کفش‌، جوراب‌ ساده‌ و مناسب‌ و اصلاح‌ موی‌ سر متناسب‌ با شئون‌ دانش‌آموزی‌ برای‌ پسران‌ و رعایت‌ حجاب‌ مناسب‌ برای‌ دختران‌.
    • خودداری‌ از بکاربردن‌ وسایل‌ تجملی‌ و آرایشی‌ و پرهیز از همراه‌ آوردن‌ اشیاء گرانبها و وسایل‌ غیرمرتبط با امور تحصیلی‌ به‌ مدرسه‌.
    • خودداری‌ از خرید و فروش‌ در مدرسه‌ به‌ غیر از مواردی‌ که‌ در آیین‌نامه‌ شرکت‌ تعاونی‌ دانش‌ آموزی‌ پیش‌بینی‌ شده‌ است‌.
    • مراقبت از وسایل‌ شخصی‌ و اهتمام‌ در حفظ و نگهداری‌ اموال‌، تجهیزات‌ و ساختمان‌ مدرسه‌. (چنانچه‌ دانش‌آموزی‌ به‌ وسایل‌ و ساختمان‌ مدرسه‌ یا سایر دانش‌ آموزان‌ خسارت‌ واردآورد، باید خسارت‌ وارده‌ توسط دانش‌آموز یا ولی‌ وی‌ جبران‌ شود).
    • تبصره‌ – برگه‌هایی‌ که‌ در موقع‌ ثبت‌ نام‌ توسط دانش‌آموز و ولی‌ او تکمیل‌ می‌شود، باید حاوی‌ اهم‌ وظایف‌ انضباطی‌ دانش‌ آموزان‌ باشد تا ضمن‌ آگاهی‌ و توجه‌، دانش‌ آموز و ولی‌ او انجام‌ این‌ وظایف‌ را تعهد کنند.
  14. دانش آموزان و عوامل اجرایی اردو باید از بیمه حوادث و درمان برخوردار باشند.
  15. متقاضی اردو موظف است نسبت به بیمه مسئولیت مدنی کلیه عوامل اجرایی اردو اقدام نماید.
  16. مسئولان برگزاری اردو برای اخذ سرویس دربستی، به شرکت ها و موسسات مسافربری تحت پوشش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه و نسبت به عقد قرارداد همکاری با شرکت/موسسه مسافربری اقدام نمایند.
  17. داشتن ضوابط فنی توسط شرکت های مسافربری الزامی است.
  18. برگزاری اردو در حاشیه های رودخانه های خروشان و عمیق، صخره ها و کوه های مرتفع، جاده ها و ریل قطار ممنوع است.
  19. شنا و آب تنی در رودخانه ها مطلقاً ممنوع است.
  20. مکان های برگزاری اردوهای دانش آموزی باید متناسب با اهداف اردو، اقتضای سنی و تربیتی دانش آموزان و دارای استانداردهای لازم نظیر محل استراحت مناسب، سرویس های بهداشتی و سهولت نظارت سرپرست و مربیان، باشند (مکان مورد نظر مورد تأیید آموزش و پرورش باشد).
  21. اردوی مدرسه ای در محدوده شهر، صرفاً با موافقت شورای مدرسه و اطلاع اداره مطبوع برگزار می شود.
  22. در برگزاری اردوی درون شهرستان، علاوه بر موافقت شورای مدرسه، کسب موافقت و مجوز اداره آموزش و پرورش تابعه نیز الزامی است.
  23. برنامه ریزی اردو دانش آموزی توسط شورای مدرسه انجام می گیرد.
  24. همراه داشتن تجهیزات مورد نیاز اردویی خصوصاً جعبه کمکهای اولیه ضروری است.

 

جدول سازماندهی و تشکیلات اردوهای دانش آموزان عادی (اردوهای درون شهرستانی) شامل نُرم تعداد دانش آموزان و عوامل در هر اردو به تفکیک مقطع

درباره ی مدیر کل

مطلب پیشنهادی

اس ام اس، پیام و متن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) – ۲۸ صفر

مناسبت بیست و هشتم ماه صفر، مصادف با سالگرد شهادت امام دوم شیعیان، اس ام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *