سه‌شنبه 1 آبان 1403

معرفی رشته های هنری – گلیم بافی

گلیم بافی:

گلیم دست بافته ای است که از جاجیم بیشتر و از فرش کمتر پرز دارد. گلیم هم مانند جاجیم از هنرهای دستی و اصیل ایرانی است که معمولا توسط زنان روستایی و عشایری و از پشم حیوانات اهلی بافته می شود. گلیم ها گاهی اوقات مخلوطی از پشم گوسفند و موی بز هستند. امروزه گلیم ها با نخ پنبه ای و حتی با نخ های مصنوعی مانند آکرلیک و همچنین با رنگهای شیمیایی هم بافته می شوند. گلیم حاصل به هم بافته شدن نخ های تار و پود است که معمولا تار آن پنبه و پشم و ابریشم و پود آن از پشم و ابریشم تهیه می شود.

طرح‌های استفاده شده در انواع این بافته‌ها عموما نقش‌هایی هندسی هستند که اشکال مختلفی دارند ، مانند : سه‌گوش ، لوزی ، شش‌گوش و چهارگوش. البته نقوش اصیل و سنتی زیادی زینت‌بخش چهره گلیم ایرانی می‌شوند که گاهی شکل حیوانات و طبیعت را به خود می‌گیرند و گاه ترمه و گل و بوته هستند. طرح‌های مختلف استفاده شده در این هنرها بستگی به نوع و منطقه‌ای دارد که در آن بافته می‌شوند.

این هنر دست ، علاوه بر ایران در کشورهای مختلف خاورمیانه نظیر : چین ، هند ، پاکستان ، افغانستان ، ترکمنستان و… تولید می‌شود. در کشور ما نیز علاوه بر ایلات و عشایر ، در استان‌های خراسان ، فارس ، کردستان ، بلوچستان ، یزد ، آذربایجان ، کرمانشاه و… این محصول زیبا وجود دارد.

شرایط و ضوابط:

  • قطع کار (اندازه اثر)، حداقل 50*70 و حداکثر به طول 156 سانتیمتر
  • اثر در سال تحصیلی جاری خلق شده باشد.
  • استفاده از قاب شیشه ای مجاز نمی باشد.

 

نمونه اثر:

ملاک های داوری:

دانلود نمون برگ داوری

 

فرم ها و مستندات:

دانلود فرم ها و نمون برگ ها

 

منابع:

  • سایت های معتبر اینترنتی
  • شیوه نامه مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور

 

درباره ی مدیر کل

مطلب پیشنهادی

اس ام اس، پیام و متن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) – ۲۸ صفر

مناسبت بیست و هشتم ماه صفر، مصادف با سالگرد شهادت امام دوم شیعیان، اس ام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *