سه‌شنبه 1 آبان 1403

معرفی رشته های هنری – گبه بافی

گبه بافی:

یکی از برجسته‌ترین صنایع دستی و خانگی در ایران، بخصوص در مناطق بوشهر، شیراز و خراسان، گبه بافی بوده که امروزه در سراسر نقاط دنیا طرفداران بیشماری را به خود جلب کرده است.

گبه انواعی از زیرانداز میباشد و ارزش هنری بسیاری نیز دارد. واژه گبه به معنای «ضخیم» و «زمخت» است که به ماهیت آن و کاربردش در حفاظت نسبت به عوامل مختلفی چون سرما اشاره می‌کند.

گبه که به قالیچه خرسک نیز معروف است از جنس همان قالی میباشد با این تفاوت که در اندازه های کوچکتر و با پرزهایی بلندتر تهیه میشود و عمدتاً هنر دست عشایر مناطق مختلفی چون بوشهر ، شیراز ، خراسان و … میباشد و در واقع جزو سرمایه اصلی این مردم محسوب میشود. لازم به ذکر است استان فارس با قدمتی ۱۵۰ ساله در زمینه گبه بافی را میتوان از پیشگامان این هنر در ایران دانست. این منطقه شامل ایل نشینانی چون ایلات قشقایی ، خمسه ، ممسنی و بختیاری میباشد و میتوان با جرات گفت که گبه های بافت ترکان قشقایی فارس از بهترین هاست بطوریکه در خارج از کشور نیز از اعتبار خاصی برخوردار میباشد.

از دیگر مراکز مهم بافت گبه می توان از دو گنبدان ، باشت ، تل گر ، چشمه بلقیس ، ده شیخ و چرام در شهرستان کهکیلویه ، ده علیا و ده سفلی علیا ، برازجان و حوزه های روستایی شول و ده کهنه از استان بوشهر نام برد.

شرایط و ضوابط:

  • اثر در سال تحصیلی جاری خلق شده باشد.
  • استفاده از قاب شیشه ای مجاز نمی باشد.

نمونه اثر:

ملاک های داوری:

دانلود نمون برگ داوری

 

فرم ها و مستندات:

دانلود فرم ها و نمون برگ ها

 

منابع:

  • سایت های معتبر اینترنتی
  • شیوه نامه مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور

درباره ی مدیر کل

مطلب پیشنهادی

اس ام اس، پیام و متن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) – ۲۸ صفر

مناسبت بیست و هشتم ماه صفر، مصادف با سالگرد شهادت امام دوم شیعیان، اس ام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *