راهنمای اجرای مرحله مدرسه جشنواره فرهنگی‌هنری فردا

مرحله اول: جشنواره مدرسه

 

زمان برگزاری مرحله مدرسه جشنواره
سطح برگزاری عنوان برنامه زمان اجرایی توضیحات
مرحله مدرسه افتتاحیه مسابقات در مرحله مدرسه 20 مهر روز حافظ

برگزاری مرحله حضوری مدرسه

نکته 1:  برگزاری جشنواره در تمامی مراحل در سال جاری به شرط بازگشایی براساس پروتکلها به صورت حضوری انجام خواهد شد.

نکته 2: اجرای برنامه های گروهی از زمان بازگشایی مدارس به صورت حضوری مورد تاکید جدیست.

15 آذر تا 25 آذر  
پایان مرحله مدرسه و تحویل آثار به دبیرخانه شهرستان 25 آذر  

 

مرحله مدرسه و برخی از نکات قابل توجه

مهم ترین مرحله در برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری فردا مرحله مدرسه است. برگزاری کامل این مرحله می تواند ضامن بقای سایر مراحل بوده و در صورتی که از این مرحله غفلت شود بی تردید سایر مراحل برگزاری جشنواره تنها شکلی نمادین می یابد که نمی تواند اهداف مورد نظر در سند تحول را محقق نماید.

 

ارکان برگزاری جشنواره در سطح مدرسه
ردیف سطح برگزاری ارکان برگزاری جشنواره اعضا توضیحات
1 مدرسه شرکت کنندگان دانش آموزان ثبت نام شده در مسابقات  
هیات داوران از بین معلمان و دبیران هنرمند مدرسه انتخاب خواهند شد  
مدیر مدرسه مدیر مسئول اصلی برگزاری جشنواره
معاون پرورشی یا مربی پرورشی دبیر برگزاری مسابقات
راهنمایان تخصصی جشنواره از بین معلمان مدرسه و براساس تخصص و علاقه انتخاب می شوند 5 نفر در 5 حوزه جشنواره
شورای مدرسه اعضای شورا  
یک نفر از اولیا هنرمند (مدعو)
یک نفر از معلمان هنرمند مدرسه (مدعو)
رئیس انجمن فرهنگی هنری شورای دانش آموزی مدرسه (مدعو)

 

به منظور بهبود فرایند اجرای این مسابقات و عملیاتی شدن این برنامه در مدارس به عنوان یکی از برنامه های مبتنی بر سند تحول بنیادین و همچنین برنامه درس ملی و اهداف دوره های تحصیلی موارد ذیل برابر جدول زمان بندی فرایند برگزاری این مسابقات مورد انتظار است:

  • برگزاری اولین جلسه برنامه ریزی ستاد اجرایی مسابقات
  • برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری فردا برابر جدول زمان بندی در روز ۲۰ مهرماه هر سال
  • مکاتبه با اوليا و اطلاع رسانی رشته ها و گرایش های مختلف و متنوع جشنواره
  • ثبت نام از دانش آموزان علاقه مند در سامانه همگام
  • دومین جلسه برنامه ریزی ستاد اجرایی مسابقات با دستور نظارت بر تولید آثار و چگونگی برگزاری مرحله حضوری جشنواره
  • برگزاری جلسه توجیهی و معرفی راهنمایان تخصصی و جلسه راهنمایان با دانش آموزان هر بخش
  • فرایند تولید و خلق آثار دانش آموزان برای جشنواره (انتخاب موضوع، متن مناسب، موسیقی مناسب، مربی تخصصی و…)
  • راه اندازی دبیرخانه جشنواره در مدرسه
  • تحویل آثار به دبیرخانه جشنواره در مدرسه
  • داوری اولیه آثار و برنامه ریزی برای اجرای جشنواره
  • برگزاری جشنواره حضوری در مدرسه و اجرا و ارائه آثار تولید شده به سایر دانش آموزان
  • اعلام نتایج مرحله مدرسه
  • بررسی اعتراضات احتمالی
  • اعلام نتایج قطعی جشنواره مدرسه به اداره آموزش و پرورش
  • سومین جلسه برنامه ریزی ستاد اجرایی مسابقات با دستور آماده سازی دانش آموزان منتخب مدرسه برای مرحله منطقه، چگونگی برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان مدرسه و عوامل اجرایی و اجرای آثار در دهه فجر و هفته سرود و نمایش (جلسه شماره 3)
  • برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان سطح مدرسه و عوامل اجرایی جشنواره در مدرسه
  • برگزاری برنامه «هفته سرود و نمایش» و اجرای آثار برگزیده دانش آموزان در مدرسه برای دانش آموزان و اولیا

 

 

مدیران مدارس می بایست برای برگزاری هر چه بهتر این مرحله موارد ذیل را اجرایی نمایند:
  • بهره مندی از ظرفیت های درونی و بیرونی مدارس
  • جلب همکاری کادر آموزشی و اولیا و دانش آموزان در برگزاری هرچه بهتر فرایند جشنواره فرهنگی هنری فردا
  • تمهید مقدمات برگزاری جشنواره در مدرسه
  • برآورد اعتبارات مورد نیاز و تأمین آن از طریق منابع موجود در اختيار مدرسه و کمک های اولیا و نهادهای محله
  • تصویب نحوه جبران زحمات و خدمات نیروهای اجرایی جشنواره (داوطلب و غیر داوطلب)
  • نظارت بر انجام کلیه فعالیت های جشنواره
  • برنامه ریزی برای اجرای مراسم افتتاحیه، اجرای جشنواره و مراسم تقدیر از برگزیدگان
  • برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های فرهنگی هنری محله، اولیا و همکاران
  • برگزاری جشنواره به شکل حضوری در مدرسه
  • ایجاد فرصت در مدرسه برای ارائه آثار تولید شده به سایر دانش آموزان مدرسه

مهم ترین موضوع در برگزاری جشنواره مرحله مدرسه نظارت بر تولید آثار توسط خود دانش آموز، به ویژه در رشته های انفرادی و همچنین راستی آزمایی این امر به هر شکل ممکن مورد انتظار است.

به منظور ایجاد فرصت برای ارائه آثار تولید شده به سایر دانش آموزان مدرسه پیشنهاد می شود از فرصتهای مناسبت ها و ایام الله های طول سال تحصیلی برای اجرای آثار دانش آموزان به ویژه در بخش هنرهای آوایی و نمایشی استفاده لازم به عمل آید. هفته سرود و نمایش و همچنین فرصت های برنامه ویژه مدرسه (بوم) نیز از این قبیل زمان های ارزشمند می باشند.

برگزاری نمایشگاه آثار بخش دستی و تجسمی دانش آموزان با لحاظ امکانات و شرایط موجود در مدرسه برای عرضه آثار تولید شده به سایر دانش آموزان مورد تأکید است.

در رشته های انفرادی در بخش آفرینش های ادبی نیز مراسم صبحگاه و فرصت هایی از این دست می تواند زمان مناسب برای عرضه شعرها و داستانهای تولیدی دانش آموزان مدرسه باشد.

معرفی دانش آموزان هنرمند مدرسه و نصب برخی از آثار که قابلیت نصب در تابلوی اعلانات مدرسه را دارند نیز می تواند فرصت دیگری برای این هدف در اختیار مدیر و مریبان مدارس قرار دهد.

همچنین استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و سایت مدرسه نیز فرصت مکمل دیگری است که در کنار موارد فوق الذکر برای معرفی توانمندی های دانش آموزان قابل استفاده است.

از آنجا که راهیابی دانش آموزان مدرسه به مرحله بالاتر و سطوح بعدی جشنواره منوط به رعایت موارد فوق است. لازم است این موضوع به کلیه مدارس اطلاع رسانی شود تا در اجرای فرایند جشنواره با مشکلی مواجه نشوند.

به منظور بهره مندی دانش آموزان از آثار تولید شده در فعالیتهای فرهنگی و هنری در بخش های مختلف (آوایی، نمایشی، دستی و تجسمی، ادبی، رسانه و فضای مجازی) ستاد برگزاری مسابقات ملزم به فراهم آوردن شرایط عرضه و ارائه این آثار به سایر دانش آموزان مدرسه می باشد و می بایست شرایطی فراهم شود تا کلیه آثار تولید شده در معرض دید سایر دانش آموزان مدرسه قرار گیرد. طراحی چگونگی ارائه این مستندات با تشخیص اداره آموزش و پرورش منطقه بوده و بدون ارائه مستندات این بخش هیچ اثری به مرحله بالاتر در جشنواره راه پیدا نخواهد کرد.

نظارت بر این موضوع در مرحله مدرسه بر عهده کارشناسان فرهنگی و هنری مناطق و شهرستان هاست.

مدیران مدارس برای استفاده از مربیان فنی تخصصی در بخش سرود و نمایش می بایست ضمن رعایت کلیه ضوابط و مقررات مربوط به تامین نیروی انسانی، هماهنگی لازم را با کارشناسی فرهنگی و هنری اداره آموزش و پرورش شهرستان و منطقه خود به عمل آورده و بدون اخذ مجوز از اداره، استفاده از این مربیان در کلیه مدارس (دولتی و غیر دولتی) ممنوع است.

نمونه جدول پیشنهادی برنامه افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری فردا (سطح مدرسه)

زمان برگزاری: ۲۰ مهرماه هر سال همزمان با روز بزرگداشت حافظ (در سالهایی که این روز با مناسبت های شهادت تقویم قمری تداخل نماید با نظر ستاد مسابقات در وزارت خانه روز دیگری جایگزین این روز خواهد شد.)

ساعت برگزاری برنامه (ساعت ۹ تا 10/30 صبح) در مدارس شیفت عصر این برنامه رأس ساعت ۱۴ برگزار می شود.

ردیف عنوان برنامه زمان (دقیقه) ارائه دهنده توضیحات
1 تلاوت آیات وحی 4 یکی از دانش آموزان
2 سرود ملی 1 متصدی سیستم صوتی
3 مجری برنامه و آغاز کلام 5 مجری ترجیحاً یکی از دانش آموزان
4 گزارش مختصر مسابقات سال قبل مدرسه 5 مسئول انجمن فرهنگی هنری شورای دانش آموزی
5 سخنرانی مدیر مدرسه 10 مدیر مدرسه
6 اجرای میان برنامه دانش آموزی 8 دانش آموزان هنرمند مدرسه
7 سخنرانی مهمان برنامه 10 مهمان برنامه یکی از اولیای هنرمند و یا مسئولین هنری محله
8 اجرای میان برنامه دانش آموزی 7 دانش آموزان هنرمند مدرسه
9 معرفی حافظ و سخنرانی درباره حافظ 5 یکی از معلمان مختصری از زندگی و غزلی از حافظ
10 معرفی رشته ها و گرایش های جشنواره 15 معاون / مربی پرورشی چگونگی ثبت نام در مسابقات
11 معرفی راهنمایان تخصصی مسابقات مدرسه 5 مجری 3 تا 5 نفر از معلمان مدرسه
12 وقت مجری و وقت پیش بینی نشده 15 در صورت وجود برنامه رونمایی از پوستر و یا قرائت پیام وزیر و … از این وقت استفاده خواهد شد
جمع کل زمان 90
  • در این برنامه در صورت ارسال پوستر جشنواره می توان از این پوستر در جمع دانش آموزان مدرسه رونمایی کرد.
  • همچنین در صورت ارسال پیام وزیر، معاون وزیر و یا مدیر کل استان و رئیس منطقه و یا بیانه دانش آموزی می توان آن را برای دانش آموزان قرائت نمود.
  • شکل نمادین این برنامه در یکی از مدارس منطقه با حضور مسئولین آموزش و پرورش و در سطح استان و کشوری نیز با حضور مسئولین مربوطه برگزار خواهد شد.
  • سخنرانی های این برنامه می بایست کوتاه و با موضوع مسابقات فرهنگی و هنری و اهمیت آن و اهمیت مشارکت دانش آموزان در این برنامه ها باشد.
  • در گزارش سال قبل تعداد شرکت کنندگان، رشته های مورد استقبال، تعداد راه یافتگان به مرحله منطقه و توفیقات مدرسه در حوزه های و فرهنگی هنری ارائه می شود.
  • در سال جاری تحصیلی می توان این برنامه را در تاریخ دیگری برگزار نمود. جدول فوق نمونه پیشنهادی است و ایجاد تغییر در برنامه برابر شرایط فرهنگی و بومی مناطق و شهرستان ها توسط مدیران مدارس در جدول فوق بلامانع است.

 

شرح وظایف راهنمایان تخصصی مدرسه در جشنواره فرهنگی هنری فردا

راهنمای تخصصی جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزی یک نفر از معلمان و یا همکاران مدرسه است که در زمینه تخصصی موردنظر شامل: آفرینش های ادبی، هنرهای آوایی، فیلم و هنرهای نمایشی، هنرهای دستی و تجسمی، رسانه و فضای مجازی و کتاب و کتاب خوانی، اطلاعات و دانش کافی داشته و بتواند دانش آموزان را در مراحل تولید آثار فرهنگی و هنری راهنمایی نموده و شرایط لازم برای تولید اثر را فراهم نماید و همچنین بتواند به سؤالات احتمالی آنان پاسخ دهد.

تبصره: راهنمای تخصصی کتاب و کتاب خوانی در حقیقت نقش رابط «جشنواره دانایی توانایی» را برعهده خواهد داشت و براساس شیوه نامه جشنواره مذکور اقدام خواهد نمود.

در صورتی که در بین همکاران مدرسه راهنمای تخصصی با دانش کافی وجود نداشته باشد مدیر مدرسه می تواند از بین افراد ذیل با هماهنگی کارشناسی فرهنگی هنری اداره نسبت به انتخاب راهنمای تخصصی اقدام نماید:

  • معلمان هنرمند سایر مدارس هم جوار با رعایت همسانی جنسیت
  • دانش آموزان هنرمند مدرسه که سابقه شرکت در این جشنواره را داشته و بتوانند به بخشی از سؤالات پاسخ دهند (اعضای انجمن فرهنگی هنری شورای دانش آموزی)
  • اولیای هنرمند دانش آموزان همان مدرسه (پس از تأیید انجمن اولیا و اخذ مجوز کتبی از اداره)
  • هنرمندان و مربیان وابسته به نهادهای دولتی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارشاد اسلامی، حوزه هنری، صدا و سیما، بسیج هنرمندان و …. پس از اخذ تأییدیه از اداره آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه و با رعایت کلیه ضوابط و مقررات موجود

مدیر مدرسه باهماهنگی معاون/ مربی پرورشی برای هر بخش یک نفر از بین دبیران و یا همکاران مدرسه را انتخاب نموده و برای ایشان ابلاغ صادر خواهند نمود.

وظایف راهنمای تخصصی مدرسه در جشنواره فرهنگی و هنری فردا (سطح مدرسه)
  • مطالعه دقیق ضوابط و مقررات جشنواره فرهنگی هنری فردا (ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش)
  • همکاری و هماهنگی کامل با مدیر مدرسه، معاون و مربی پرورشی مدرسه
  • تشکیل جلسه با ثبت نام کنندگان در رشته ها و گرایش های مورد نظر
  • مرور اهداف، شرایط و ضوابط و قوانین و مقررات جشنواه فرهنگی هنری فردا برای دانش آموزان
  • مرور ملاک های داوری برای هر رشته و گرایش براساس کتاب راهکارنامه و اطلاع رسانی به شرکت کنندگان همان رشته
  • هماهنگی با مدیر مدرسه برای تعیین محل تمرین و یا خلق اثر توسط دانش آموزان در رشته هایی که نیاز به همکاری مدرسه دارند (نمایش، سرود، فیلم و…)
  • انتخاب و تهیه محتوا و متن مورد نظر برای رشته هایی که نیاز به متن و محتوا دارند (سرود و نمایش و فیلم) متناسب با سن و اقتضائات دانش آموزی
  • همکاری در تعیین مربی فنی برای دانش آموزانی که تولید اثر آنها نیاز به مربی فنی دارد (سرود و نمایش و….)
  • نظارت بر تولید اثر و محتوای آن (برابر شرایط و ضوابط تربیتی مورد نظر آموزش و پرورش)
  • ارائه مشاوره و راهنمایی دانش آموزان منتخب مدرسه و راهیافته به منطقه و پشتیبانی فکری و تخصصی از آنان و همکاری در برنامه آماده سازی دانش آموزان برگزیده برای ورود به مراحل بالاتر

 

 

 

داوری مرحله مدرسه و نکاتی در خصوص تعیین داوران

  • ضوابط داوری و تعیین آن در کلیه مراحل جشنواره مطابق با ضوابط درج شده در کتاب راهکارنامه (صفحات ۲۲ و ۲۳) می باشد
  • مدیران مدارس می توانند از بین واجدان شرایط داوری تعدادی از همکاران مدرسه را برای داوری مسابقات مرحله آموزشگاه انتخاب نموده و پس از صدور ابلاغ آثار تفکیک شده در دبیر خانه را برای داوری به داوران مرحله مدرسه برابر جدول زمان بندی اعلام شده تحویل نمایند.
  • اولویت در انتخاب داوران با همکاران همان مدرسه است و در صورتی که نیاز باشد برای داوری تخصصی از سایر همکاران استفاده شود. مدیر مدرسه می تواند از همکاران مدارس مجاور و یا سایر مدارس نیز استفاده نماید.
  • در شرایط خاص و عدم وجود داور در برخی از رشته ها استفاده از اولیای هنرمند (مشروط به ذی نفع نبودن ولی دانش آموز) مشروط به رعایت ضوابط و مقررات آموزش و پرورش بلامانع است.
  • فرم های مربوط به داوری آثار رشته های فرهنگی و هنری در بخش های مختلف در کتاب راهکارنامه درج شده است.
  • برگزاری جشنواره و داوری آثار به شکل حضوری مورد تأکید است و تأکید می شود از داوری غیر حضوری آثار خودداری شود.
  • به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای کشف استعداد های جدید در سایر دانش آموزان مدارس ، حائزین رتبه اول تا سوم مراحل استانی و کشوری جشنواره های سال های قبل در بخش انفرادی ( در صورتی که بخواهند در سال جدید نیز در همان رشته و گرایش شرکت نمایند ) می بایست پس از ثبت نام در مرحله مدرسه آثارشان بدون داوری در مرحله مدرسه و منطقه به مرحله استانی ارسال شود.
  • این دانش آموزان با سایر دانش آموزان برگزیده مرحله منطقه، در سطح استانی به رقابت پرداخته و در صورت کسب امتیاز لازم، برابر سهمیه اعلامی از سوی وزارت برگزیدگان به مرحله کشوری معرفی خواهند شد.
  • حائزین رتبه اول تا سوم مراحل استانی و کشوری جشنواره های سال های قبل در بخش انفرادی ، ملزم به اجرای آثار خود در مرحله مدرسه و منطقه خواهند بود ولی آثار آنها تا مرحله استانی داوری نخواهد شد.
  • در بخش گروهی نیز گروه های برگزیده سال قبل ، نمی توانند با شرایط یکسان با سال گذشته (متن یکسان، مربی یکسان ، دانش آموزان یکسان ) در رقابت ها حاضر شوند و می بایست الزاما اثری متفاوت با سال قبل ارائه نمایند.

 

 

ضوابط داوری (کتاب راهکارنامه صفحات 22 و 23)

قضاوت و داوری دارای جایگاهی رفیع و منحصر به فرد است. يقيناً نقش سازنده داوری عادلانه در پیشرفت امور و تقویت انگیزه دانش آموزان ، دارای نقش ممتاز و حیاتی است و در صورت ناعادلانه بودن قضاوت ها، حقوق مسلم افراد تضييع گردیده و تأثیر مخرب آن، اهداف والای فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله مسابقات را مخدوش می نماید. بنابراین، انتظار مسئولین، اولیا، به ویژه دانش آموزان است که انتخاب هیئت داوران با ظرافت و نهایت دقت صورت گیرد تا رضایت مندی شرکت کنندگان تأمین گردد. لذا در انتخاب هیئت داوران نکات ذیل را بایستی مورد توجه قرار داد:

  • کلیه داوران باید در رشته ای که قضاوت می کنند ضمن شناخت کافی از روحیات دانش آموزان، از تخصص، تجربه و آگاهی لازم نیز برخوردار باشند.
  • داوران و عوامل فنی مسابقات و جشنواره ها در تمامی مراحل برگزاری، ترجیحاً از بین شاغلین واجد شرایط در آموزش و پرورش باشند.
  • هیچیك از داوران نمی توانند هم زمان، بیشتر از يك مسئولیت را به عهده بگیرند.
  • در سطح مدارس، اولویت در انتخاب داوران، با معلمان و دبیران مربوط و با سابقه همان مدرسه می باشد.
  • برای داوری در سطح منطقه از کسانی استفاده شود که حداقل دو سال سابقه داوری در آن رشته را داشته باشند.
  • برای داوری در سطح استان از کسانی استفاده شود که حداقل سه سال سابقه داوری در آن رشته را داشته باشند.
  • برای داوری در سطح کشوری از کسانی دعوت به عمل آید که حداقل چهار سال سابقه مفید داوری در آن رشته را داشته باشند.
  • کارشناسان مرتبط هررشته به عنوان ناظرین فنی و عالی ترین مرجع اعلام نتایج و تصمیم گیرنده نهایی خواهند بود.
  • تعداد داوران در هر يك از رشته های مسابقه (دو تا سه نفر) می باشد.
  • داشتن جلسه توجیهی و آموزشی جهت آشنا ساختن داوران با اهداف تربیتی و ضوابط مسابقات الزامی است.
  • باید قبل از داوری نمون برگ های داوری رشته های مختلف تکثیر ودراختیارداوران قرار گیرد.
  • هیچ يك از کارشناسان و کارشناس مسئولان مرتبط با رشته های مختلف، حق داوری در مراحل پایین تر و بالاتر را ندارند.

منابع:

1-شیوه نامه جسنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور (فردا)

2-کتاب راهکارنامه

درباره ی مدیر کل

مطلب پیشنهادی

آموزش ثبت نام و بارگذاری اثر در سایت پویش مهر pouyeshemehr.ir

آموزش ثبت نام و بارگذاری اثر در سایت پویش مهر pouyeshemehr.ir 🎥 ویدئو آموزشی ثبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *